Strak erotische dans en swing-jazz


Geplaatst in Theaterrecensies op . Gepubliceerd in: de Volkskrant

‘Als Jezus in Chicago had gewoond en vijfduizend dollar voor de advocaat had meegenomen, dan was het allemaal anders afgelopen.’ Advocaat Billy Flynn specialiseert in slijmen en intimideren en weet zo, tegen een hoog gage, mooie moordenaressen van de strop te redden. Het is Chicago in de jaren twintig en de stad is, zoals de netkous-vertelster ons mededeelt in de ban van moord, hebzucht, corruptie, geweld, misbruik, overspel. ‘Kortom, alles wat ons na aan het hart ligt.’
De musical Chicago staat bol van de strak-erotische dans en swing-jazz. De choreografie van Bob Fosse uit 1975 (die in 1996 in zijn stijl is aangescherpt door Ann Reinking) staat als een huis en de stevige jazz-band, die pontificaal op het podium staat, kan geen enkele andere kant op dan de richting die componist John Kander heeft aangegeven. De succesvolle Broadway-versie uit 1996 wordt mondiaal nauwkeurig gevolgd: Geen decor, zwart als dominante kleur en dansers met perfecte maten. Het is voor een producent dus vooral een castinginvuloefening, die tien jaar geleden al eens door Joop van den Ende is gemaakt. De scherpe, straatwijze vertaling van Seth Gaaikema voldoet nog steeds uitstekend. Toen waren de hoofdrollen voor Pia Douwes en Simone Kleinsma, dit keer zijn Joke de Kruijf en Mariska van Kolck de twee passiemoordenaressen Velma Kelly en Roxie Hart, die elkaar in de gevangenis beconcurreren.
De Kruijf beheerst net als Pia Douwes het hele pallet van musicalvaardigheden en stemmingen. Zij pakt je direct bij de kladden met de zwoele, broeierige All that jazz-opening en laat je niet meer uit de houdgreep ontsnappen. Mariska van Kolck is vooral sterk in de komische stukken. Haar moment van glorie is de rechtszaak, als de moord nog eens wordt geënsceneerd. In dat slapstick-stuk krijgt zij perfect tegenspel van haar slachtoffer, gespeeld door Jurriaan Bles.
Van de belangrijke bijrollen maken vooral Doris Baaten als de ‘bazin van de bajes, de slang met de sleutels’ en Peter Lusse, als sullige echtgenote van de publiciteitsgeile Roxie Hart, grote indruk. Thom Hoffman maakt van zijn advocaat een sluwe gentleman, die wat al te hijgerig praat. Als zanger schiet hij in dit gezelschap van uitstekende vocalisten aanzienlijk te kort.
Chicago is puur vermaak in de beste Broadway-traditie. Geen ontroering, geen diepgang, maar wel een puik uitgevoerde show om een paar uur lang heel erg gelukkig van te worden.

****
Chicago door Mark Vijn Theaterproducties, tekst: Fred Ebb & Bob Fosse, muziek John Kander, met Joke de Kruijf en Mariska van Kolck, Het Park Hoorn 15 november. Tournee. www.chicagodemusical.nl