Het Grote Geluk door M-Lab, script: Eva Gouda, muziek en liedteksten: Jan Groenteman, regie: Kiki Jaski. M-Lab Amsterdam 28 april. Aldaar t/m 11 mei. m-lab.nl
***
Het grote geluk voor het door scheiding en een sterfgeval bij elkaar geraapte gezinnetje is een lucratieve order naar Korea, een succesvolle tentamenweek, naar de tweede ronde van de talentenjacht en voor moeder oprecht gemeende aandacht. Maar de gezinsleden kunnen de snelheid en de druk van het leven niet aan en alles gaat mis. Alleen opa blijft er ontspannen bij en weet de tegenslagen te relativeren.
Ziehier het raamwerk van Het Grote Geluk, een nieuwe productie van het musical laboratorium uit Amsterdam Noord, dat na het nodige schaafwerk in de grote zalen terecht moet komen. Het is het off-off-Broadway model. Het landelijke impresariaat dat de musical moet gaan verspreiden staat al in de startblokken.
Maar ho, ho, zo ver is het echt nog lang niet met Het Grote Geluk. Het is een nobel streven van de drie jonge makers om een musical te maken die in de traditie staat van de grondleggers van de Nederlandse School, Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink. Dat betekent dus toegankelijk, actueel, cabaretesk en dartele muziek. Jan Groenteman, die de liedteksten én muziek heeft geschreven, komt daarin het verst. Hij schrijft strak in het rijm, grappig en veelkleurige muziek. Alleen het liedje dat de Benjamin van het gezelschap zingt, de innemende Valentijn Avé, komt nogal geforceerd humoristisch over.
Het grote probleem van Het Grote Geluk is het script van Eva Gouda. Het thema van de gestreste samenleving is al in tientallen cabaretvoorstellingen behandeld. Dan zul je dus uit een nieuw vaatje moeten tappen. Kom dan alsjeblieft niet aan met de zoveelste verwijzing naar talentenshows en kookprogramma’s op tv. Het is een tekentafelscript: iedereen een probleempje, iedereen een leuke en een nare eigenschap. Maar bij zoveel logica en wiskundige invulling verdwijnt het natuurlijke en leidt de aardige opzet tot een tamelijk plat verhaal.
In het laboratorium staat de cast natuurlijk niet in steen gebeiteld, maar twee namen schieten eruit. Anna-Marie Jung krijgt steeds meer de allure van Jenny Arean, zowel door haar krachtige stem als door haar vrolijk-tragische spel. Vooral de manier waarop ze tegen de klippen op een beetje probeert te genieten van de zeer ongewenste surprise party voor haar veertigste verjaardag is groots. En John Buijsman (opa) is een meester in casual spel, die ook nog eens met zijn mondharmonica de bluesy momenten aangenaam kan accentueren. Hoe de volgende fasen van Het Grote Geluk er ook uit moge zien, laat Jung en Buijsman er in ieder geval bij blijven.