Wereldkerstcircus door Stardust Circus International, regie: Enrico Caroli. Koninklijk Theater Carré Amsterdam, 22 december. Tot 9 januari 2017.
****
Dit was het grootst, dat was het hoogst. En verder was er nog het snelst, het verst en vrijwel alles was het beste en het mooiste in zijn soort. Spreekstalmeester Tony Wilson had moeite om zich staande te houden op de overtreffende trap van het 32ste Wereldkerstcircus. Het is de taak van een spreekstalmeester om lekker te overdrijven, maar in deze zeer geslaagde editie van het winterfeest aan de Amstel (met 120 medewerkers, jawel, een record) zat hij er vrijwel nergens naast.
Behalve de terecht positieve overtreffende trap past deze ook in negatieve zin bij de aankleding van een aantal acts. De poging om de Cirque du Solei sfeer te benaderen loopt nog wel eens spaak. De categorie ‘meest bespottelijke kostuums’ kende een gedeelde eerste plaats. De mannen van de Russische rekstokgroep Kolykhalov (allemaal niveau Epke Zonderland, maar dan zonder val) werkten hun fenomenale sprong- en slingeract af in infantiele piratenpakjes, terwijl de negen mannen en een vrouw van het Nationaal Circus van Pyongyang in idiote ruimtevaartoutfits verschenen, waarbij de gezichtsexpressie vrijwel weg viel. Het robotachtige, wat toch altijd al een beetje kleeft aan de Noord-Koreaanse artiesten, werd hierdoor nog eens onnodig versterkt. Dat neemt niet weg dat de Noord-Koreanen ook dit keer voor het echte spektakel zorgden, met een inventieve combinatie van de Vliegende trapeze en de Russische schommel. De acrobaten werden vanaf de schommel, die half buiten de piste stond, gelanceerd en maakten daarbij ongekend zwierige vluchtspongen van meer dan twintig meter.
De acht Russische vrouwen onder leiding van Alexander Skokov bewezen dat kleding wel degelijk het niveau van een act kan verhogen. In ruim hangende witte galajurken zweefden ze op allerlei kronkelmanieren van de ene Russische schommel naar de andere.
Ook de Russische contorsionist (slangenman) Alexander Bateuv maakte diepte indruk. In tegenstelling tussen de meeste Chinese slangenmeisjes die als ukkepuk al in allerlei onmogelijke standen worden gevouwen, is Bateuv pas met zijn oefening op zijn zeventiende begonnen nadat hij met yoga was hersteld van een knieblessure. Absoluut krankzinnig hoe hij zich aan het slot van zijn act in een kistje wurmt dat in het vliegtuig mee zou mogen als handbagage.
In het Wereldkerstcircus zit vaart (Spaanse jongleur), kracht (Bulgaars handstandfenomeen), souplesse (Oekraïense ballet-acrobatiek), schoonheid (Chinese diabologroep), kermissfeer (Duitse vuurvreter), humor (Amerikaanse clown) en ontzettend veel paarden uit de Zwitserse stal van Fredy Knie. Een compleet circus dus, en ach, die belachelijke kostuums horen daar ook wel een beetje bij.