AMAZONES IN DE PISTE, HOEREN OP DE EERSTE RIJ


Geplaatst in Theaterreportages/interviews op . Gepubliceerd in: De Krant van Carr‚ nr 4 september 2012

Amalia Salamonsky was de vrouw achter, maar vooral naast Oscar Carré. Actrice Hermi Hartjes wekt haar tot leven.

‘In het circus zijn mannen en vrouwen gelijkwaardig. Ze doen dezelfde trucs, ze gaan voor dezelfde zaak, trainen allemaal even hard en moeten elkaar altijd kunnen vertrouwen.’
Het klinkt als een ideale wereld, de circuswereld, maar actrice/schrijfster Hermi Hartjes schuift de donkere kant van het circus in haar voorstelling Madame Carré over Amalia Salamonsky zeker niet onder het tapijt. Altijd stress. Laten de paarden zich wel dresseren? Komt het publiek wel? Komen we met het gezelschap wel op tijd in Keulen of Wenen aan? Wat doen we met de acrobaat die arbeidsongeschikt is geworden na die dramatische val?
Daar kwam voor Amalia Salamonsky nog bij dat zij in haar relatief korte leven (een week voor haar veertigste verjaardag in 1891 komt zij om bij een treinongeluk) elf kinderen heeft gebaard. Een overleed als jochie van zes, een andere werd slechts 21 jaar en drie kinderen zijn waarschijnlijk levenloos ter wereld gekomen. Zwangerschapsverlof was er niet bij. Een paar weken na elke geboorte trad Amalia al weer op in het circus. Het publiek bracht haar een staande ovatie, bloemenmanden werden massaal aangeboden: ‘Welkom terug, Moeder Carré.’ Paardrijden en zwanger zijn lijkt geen gezonde combinatie, maar de show moest doorgaan.
Hermi Hartjes maakte eerder voorstellingen over de Engelse koningin Elizabeth I, the Virgin Queen en Hendrickje Stoffels, de geliefde van Rembrandt. Twee sterke vrouwen. Met Madame Carré wordt in het jubileumjaar van Theater Carré de sterke vrouwen-trilogie afgerond.
Haar ouders stierven toen Amalia tien jaar oud was. Zij werd opgenomen in het gezin van haar oom Wilhelm Carré en trouwde als 18-jarige met haar 5 jaar oudere neef Oscar. Zij zette samen het circusbedrijf van de familie Carré voort en lieten in Wenen, Keulen en Amsterdam circustheaters bouwen.
Hermi Hartjes ontvangt het publiek (maximaal 25 per keer) in de grootste kleedkamer van Carré. Daar vertelt zij over de spanningen binnen en buiten de piste, en de bijzondere bezoekers. Wuft geparfumeerde hoeren uit de nabijgelegen buurt De Pijp kochten vaak kaartjes op de eerste rij om mannen op te pikken, terwijl veel mannen kaartjes op die rij probeerden te bemachtigen om een beter zicht te hebben op de blote benen van de amazones en vrouwelijke acrobaten.
Madame Carré zal het publiek een kermistruc uitleggen, want zij ergerde zich er rot aan dat het publiek op de kermis werd bedonderd met vrouwen met drie borsten, of vrouwen die doormidden werden gezaagd. Circus was puur.
Na de intieme voorstelling wordt het publiek door Hartjes door het theater geleid om op dezelfde grond te lopen als die sterke Madame Carré.

Madame Carré door Hermi Hartjes, van 28 september tot 3 februari (vrijdag t/m zondag) om 11.00 uur in Koninklijk Theater Carré. Zondag met lunch.