Tja tja tja door Dames voor na vieren, regie: Aad Spee, Theater Bellevue Amsterdam 28 september. Aldaar t/m 1 oktober. Tournee.
****
Het leven is niet echt een aangename periode. De baby wordt door de moeder in het warenhuis achtergelaten, en dat is het begin van een lange reeks van vernederingen, botsingen met liefdeloze en arrogante medeburgers en mislukte relaties. Als die nare, kille tijd op aarde dan eindelijk is afgelopen, is dat maar het beste voor iedereen.
Dat lijkt de zwartgallige levensvisie van Hanneke Drenth (24) en Anne van Rijn (26). Het verse duo Dames voor na vieren, alweer een smakelijke appel uit de boomgaard van de Koningstheaterakademie in Den Bosch, kaapte vorig jaar de jury- en publieksprijs weg op het Amsterdams Kleinkunst Festival met een brutaal en toch gevoelig half uur. Die basis bleek stevig genoeg voor een verrassend avondvullend programma.
Drenth en Van Rijn vormen een kleurrijk en veelzijdig duo. De mimiek ligt er misschien soms wat al te dik bovenop, zeker voor kleine zaaltjes. Maar als Drenth haar drukke carrièremoeder telefonisch smeekt of ze alsjeblieft naar huis mag komen, want ze houdt het niet meer uit op haar logeeradres, dan weet ze zowel een dikke lach als pijnlijke steken in de maagstreek op te wekken. Die dubbele emotie slaat vrijwel de hele avond toe, of het nou de hysterische fan van een opgeblazen Amerikaanse zangeres betreft of een scène in een verzorgingstehuis. Soms zit alles in een paar simpele zinnetjes. Zoals de oude moeder die het antwoordapparaat van haar dochter inspreekt: ‘Ik zou het fijn vinden als je weer eens langs komt. De melk is op.’ Het schuurt en schrijnt en is bovendien buitengewoon grappig.
Tja tja tja is een titel die zeurderigheid en traagheid suggereert, maar de dames smijten er in hoog tempo scènes tegenaan die allemaal los van elkaar kunnen worden gespeeld. Tezamen vormen die vonken een indrukwekkende vuurzee.
Goede zangeressen (matig aan de instrumenten), felle actrices, een plezierig wreed gevoel voor humor, en vooral intelligent. Een aanwinst.