Trijntje Oosterhuis en het Metropole Orkest o.l.v. Vince Mendoza. Beatrixtheater Utrecht, 16 november. Tournee van 6 t/m 24 december.
De dirigent knikt naar zangeres Trijntje Oosterhuis. En hij knikt nog een keer. Dan valt ze in. Te laat. Een stukje tekst moet eraan geloven. Het intermezzo in The windows of the world, een van de schoonheden van Burt Bacharach en Hal David, is zwoel dromerig. Na afloop van het concert en tevens presentatie van de cd The Look of Love, zegt Trijntje Oosterhuis dat ze zo intens stond te genieten van het orkest, dat ze even haar eigen bijdrage was vergeten. Niet geheel onbegrijpelijk, want het Metropole Orkest onder leiding van Vince Mendoza, de Amerikaanse opvolger van Dick Bakker, is in topvorm en geknipt voor de melodieus kronkelige composities van Bacharach.
Zijn grootste hits, die hij met tekstdichter Hal David schreef, waaronder Walk on by, Alfie en Do you know the way to San José, zijn in de jaren zestig en zeventig door Dionne Warwick onder leiding van de meester zelve opgenomen. Bacharachs frivool-romantische arrangementen staan in het geheugen gegrift van elke muziekliefhebber, dus het lijkt bijna muzikale zelfmoord om dat gouden materiaal opnieuw op te nemen.
Maar nu al is het project een groot succes. In de voorverkoop zijn al meer dan 70.000 exemplaren verkocht van The Look of Love. Platina dus. Vreugde bij platenlabel Blue Note en Radio 2, die het concert live uitzond via de radio en internet. Eind december is het concert op televisie te zien, en een dvd is in de maak. Ook blije gezichten bij het Metropole Orkest, dat uit de Hilversumse schuilkelders is gekropen. De publieke omroepen hebben het bestaan van het orkest weliswaar voor de komende jaren veilig gesteld, maar via dit soort activiteiten gaat het omroeporkest ook zelf een deel van zijn inkomsten binnenhalen.
De grootste glunderaar van de avond was Trijntje Oosterhuis. Pas bij de toegift gooide zij haar schoenen uit en zagen we wat terug van de ontspannen popzangeres. Vlak daarvoor was Bacharach via een satelietverbinding vanuit Los Angeles het Beatrixtheater binnengekomen om haar succes te wensen. Dat was geen gratuite publiciteitstekst, want Bacharach heeft duidelijk zijn zegen aan de onderneming gegeven, door op twee nummers op piano mee te spelen. Ook raadde hij Oosterhuis het inmiddels vergeten Waiting for Charlie aan. Deze oude hit van Etta James past volgens hem bij de bluesy soulstem van de zangeres. Het resultaat onderstreept haar internationale allure.