Op een cartoon van Charles Addams krijgt de kinderoppas als waarschuwing dat ze altijd met de rug naar de muur moet blijven. Op een andere tekening zien we de kinderen enthousiast spelen met een guillotine en een elektrische stoel. Deze familie-cartoons van Addams, die vanaf eind jaren dertig in The New Yorker verschenen, waren bedoeld als parodie op het degelijke, maar saaie, blanke familieleven op het platteland en in de buitenwijken van de grote steden in de Verenigde Staten.
In de jaren zestig vormden de cartoons van Addams de basis voor een televisieserie, en daarna volgden meerdere bioscoopfilms, een musical (2009), computerspelletjes en zijn de leden van de macabere familie veelvuldig te zien in de Halloweentijd en op Gothic feestjes.
Producent TEC Entertainment, die in het verleden vooral buitenlandse producties, zoals West Side Story en Jesus Christ Superstar, door Nederland heeft laten toeren, heeft nu een eigen Nederlandse versie van The Addams Family gemaakt. De musical gaat morgenmiddag in het Rotterdamse Nieuwe Luxor Theater in première met Pia Douwes, Johnny Kraaijkamp jr. en Tony Neef in de hoofdrollen.
Een paar uur na de première pakt TEC flink uit met de langste commercial die mogelijk is op de publieke omroep. De producent wist Pauw en DWDD niet voor de productie te interesseren en voor RTL Boulevard heeft TEC niet het juiste Van den Ende/Verlinde-DNA. Daarom werd een aanslag gedaan op het PR-budget om het volledige zeven minuten STER-blok tussen Studio Sport en het 8 uur Journaal te vullen met een Addams-commercial. Men is ervan overtuigd dat er iets bijzonders op het podium wordt gezet. Persvoorlichter Maxim Bezembinder: ‘De trend in de musicalwereld op dit moment is kleiner, minder en goedkoper. Wij gaan niet voor minimalistisch. Decorontwerper Carla Janssen Höfelt mocht zich uitleven met het kasteel, en de befaamde grimeur Bobby Renooij en zijn team werd aangetrokken om normaler acteurs tot griezels te transformeren. The Addams Family is dit seizoen de grootste reisproductie in Nederland, met zeven gevulde vrachtwagens. Om kosten te besparen worden tegenwoordig in vrijwel elke musical stagiaires in het ensemble op het podium gezet. We hebben besloten om dat niet te doen. Die jonge, onervaren mensen kun je geen rol van een zieke collega laten overnemen.’
Pia Douwes is Morticia, de mater familias, die er fel op tegen is dat haar dochter Wednesday van plan is om te trouwen met de doodgewone Lucas uit de Achterhoek. Zo gaat volgens haar het unieke karakter van de Addams familie naar de knoppen. Als de eventuele schoonfamilie komt eten om kennis te maken, gaat het dan ook van alle kanten gruwelijk mis.
Douwes: ‘Ik zou het enig vinden als die Addams familie mijn buren zouden zijn. Ze hebben alles wat in onze ogen een normale familie ook heeft. Ze worden ook verliefd, de ouders vinden het ook lastig om hun kinderen los te laten, en ze eisen eerlijkheid van elkaar. Een gewoon, hecht gezin dus. Ja, wel wat zonderling met hun martelwerktuigen, spijkerbed en occulte bijeenkomsten op het kerkhof. Ik snap wel dat die jongen uit de Achterhoek verliefd wordt op zo’n sprankelend meisje, dat heel kinky van zwepen houdt. Ach, da’s eigenlijk ook gewoon. De Addams zijn niet de enigen die van SM houden. Ik zou er geloof ik wel bij blijven als mijn kinderen daar gingen spelen.’
Tony Neef is Oom Fester, ooit dood geweest, maar weer opgegraven. Hij oogt als een skelet, maar is buitengewoon actief. Zelf is hij verliefd op de maan. Hij heeft zich ten doel gesteld om het voortbestaan van de familie te reden, en dat kan alleen met liefde. Dat Addams-meisje en die Achterhoeker moeten daarom trouwen.
Neef: ‘Er zit veel slapstick in de musical, maar de kern is toch: wie bepaalt wat normaal en abnormaal is? Geniet toch van elkaars verschillen. Als ik over de Dappermarkt loop en ik zie iets Turks, dat ik niet ken, dan wil ik weten wat het is. Wij eten koeien en kippen en de Addams eten hamsters, met de ingewanden er nog in. Nou en? En ja zeg, als die kinderen gelukkig worden van spelen met martelwerktuigen, waarom zou je dat dan afkeuren? Ik wil dus ook wel, net als Pia, naast die Addams wonen. Als ze ’s nachts maar niet keihard gillen. Nou ja, het zijn toch geen mensen voor een rijtjeshuis.’
Patrick van den Hanenberg
The Addams Family door TEC Entertainment, première op zondag in het Nieuwe Luxor Theater Rotterdam. 13 t/m 31 maart in DeLaMar.