Doorgefokt door Sara Kroos, drums: Rutger Hoorn, regie: Jessica Borst, Oude Luxor Rotterdam 6 november. Tournee. sarakroos.nl
****
Een duur, zogenaamd intelligent koffieapparaat dat weigert koffie te zetten, een vrouw met één borst, een cabaretière die buitengewoon grof uit haar vel springt als ze onheus bejegend wordt. We worden omringd door mensen, apparaten en systemen met ongemakkelijke constructiefouten. Maar als je daar een beetje ontspannen mee om weet te gaan, dan is het leven goed te doen. ‘Dit is wat het is: heel mooi, maar niet mooi heel.’ Sara Kroos, met een pittig verleden dat haar nogal wat geestelijke littekens heeft bezorgd, is op het punt gekomen waar zij niet alleen met haar eigen onvolkomenheden weet te leven, maar ook de schoonheid van de imperfectie in haar omgeving weet te waarderen. Met deze wijsheid heeft zij een stevig fundament gemetseld onder haar nieuwe show Doorgefokt. Daarin is zij het ene moment snoeihard en bot, om het daarna te compenseren met oprechte warmte en mededogen. Maar welk wapen Kroos ook inzet om haar publiek te veroveren, alles wordt geserveerd met een verpletterende humor, waarmee eventuele smakeloosheid direct wordt geneutraliseerd.
De twee kanten horen we ook terug in de muziek: ondersteund door drummer Rutger Hoorn beukt ze op de piano en brult zij haar angsten eruit om even later te transformeren tot een lief romantische poëet in een lied over het gevaar om terug te gaan naar de plekken van je jeugd.
Ze schiet wel wat door in het karikaturiseren van haar intellectuele, cultuur minnende vrouw, terwijl ze zichzelf neerzet als de cultuurbarbaar, die snakt naar de sluitingstijd van het museum, omdat dat tevens etenstijd is.
De toegift is een hilarisch sekslied, waarna alle mannen wensen dat ze in ieder geval voor één nacht de vriendin van Kroos zouden mogen zijn.