Beatrice van der Poel heeft sensuele stem met een randje zielenpijn


Geplaatst in Theaterrecensies op . Gepubliceerd in: de Volkskrant

Zij stapt de deur uit voor haar dagelijkse ochtendwandeling. Linksaf of rechtsaf? Het ene of het andere pad kan een wereld van verschil maken met misgelopen ontmoetingen en onverwachte levenscadeautjes.
Thomas Verbogt schreef voor Beatrice van der Poel een aantal (niet al te verrassend uitgewerkte) mini-monoloogjes over keuzes in het leven, waarmee de liedjes van het theaterconcert Hard en Hoofd met elkaar worden verbonden. Ook in de liedjes (bijna allemaal tekst en muziek Van der Poel) gaat het over dilemma’s: hart of verstand, alles of niets. Die liedjes zijn allemaal het beluisteren meer dan waard sinds Van der Poel een belangrijke keuze heeft gemaakt: op aanraden van Maarten van Roozendaal is zij een aantal jaren geleden overgestapt naar het Nederlands. Daar heeft ze een mooie mix gevonden van soul/blues en kleinkunst en is ze ontsnapt uit de tamelijk anonieme muzikale massa.
Met haar sensuele stem met een randje zielenpijn kan zij alle kanten op. De anarcho-rocker uit bandjes als Fish Hospital en The Schismatics wurmt zich nog regelmatig naar voren, maar Beatrice van der Poel heeft muzikaal haar balans gevonden. Een mooie vrouwelijke tegenhanger van Huub van der Lubbe.
De muzikanten die ze heeft uitgekozen liegen er ook niet om:Thijs Vermeulen op bas, Jakob Klaasse op piano en gitarist Marcel de Groot als smaakmaker. Het is heel jammer dat dit drietal op het podium niet wat meer ruimte krijgt. Het koppel Marcel de Groot en bassist Egon Kracht achter/naast Maarten van Roozendaal bewijst dat het loont als de begeleiders hun dienende rol zo nu en dan verruilen voor een plek in de zon. Achter Beatrice van der Poel zijn de begeleiders vooral muzikale decorstukken. En waar is de drummer?

***
Beatrice van der Poel met Hard en Hoofd, regie: Eva Bauknecht, De Kleine Komedie Amsterdam 24 maart. Tournee. www.vanengelenburgtheater.nl