CARRÉ 125 JAAR: VIJF MAANDEN FEEST


Geplaatst in Theaterreportages/interviews op . Gepubliceerd in: De Krant van Carré‚ nr 3 juni 2012

In het seizoen 2009-2010 stonden drie eigen producties op het programma van Carré. Een jaar later was dat aantal opgelopen tot tien. Voor de komende jaargang, waarin het 125-jarig bestaan van Koninklijk Theater Carré wordt gevierd, staat de teller op ruim veertig.

De Stanislavsky Opera uit Moskou, Karin Bloemen met een internationaal Diva-programma, de Deense Beatles uit Kopenhagen, een Zuid-Afrikaans concert met hoogstwaarschijnlijk bezoek van bisschop Desmond Tutu, een nieuwe choreografie van Conny Janssen Danst in de piste, een Cabaret Marathon met 25 Nederlandse cabaretiers onder leiding van Bert Visscher en boksen om de Carré Beker.
Programmeur Wim Visser bekijkt de lijst met voldoening, maar weet ook dat er nog vreselijk veel werk verzet moet worden voordat in september het startschot kan worden gegeven voor de jubileumprogrammering, die tot februari 2013 zal duren.
Toen Visser en de toenmalige directeur Hein Jens drie jaar geleden met de programmering begonnen, waren veel producenten en artiesten enthousiast om iets speciaals voor Carré te maken. De crisis en bezuinigingen hebben dat enthousiasme behoorlijk getemperd, dus moest een extra bron inventiviteit van Visser en zijn team worden aangeboord om het feest op hoog niveau in te vullen.
Net als in de ‘normale’ programmering moeten voorstellingen artistiek de moeite waard zijn én commercieel haalbaar. ‘Als ik een fantastische zangeres uit Lapland haal, dan kan dat artistiek wel geweldig zijn, maar dan zullen we nooit meer dan 200 kaarten verkopen, terwijl we streven naar minimaal 1200 betalende bezoekers per voorstelling, oftewel een bezettingsgraad van ongeveer 70 procent.’ Naast die bekende uitgangspunten kwam er nu een extra criterium bij: de producties zijn in Nederland exclusief in Carré te zien.
Om het jubileumfeest compleet te maken, moeten alle bekende Carré-disciplines aan bod komen: musical, circus, dans, toneel en concerten. Het is in deze tijd van krapte niet mogelijk gebleken om, zoals Carré bij het 100-jarig feest met Cats heeft gedaan, een eigen musicalproductie op te zetten. Het zou ook niet goed passen, omdat de diversiteit van de feestelijke vijf maanden door een (noodzakelijke) lange musicalserie onder druk zou komen te staan. Uiteraard worden de musicalliefhebbers niet vergeten. Carré is op dit moment nog druk bezig met het uitwerken van een hele bijzondere avond vol musicalartiesten onder begeleiding van het Metropole Orkest.

Beatles-circus uit Denemarken

De afdeling circus wordt ingevuld door het traditionele Wereldkerstcircus, maar ook in de voorstelling van de Deense groep Teaterkoncert komen circuselementen voor. Visser wordt helemaal lyrisch (‘Waanzinnig, geniaal, fenomenaal.’) als hij dat acrobatische, muzikale gezelschap beschrijft, dat naar Nederland komt met de voorstelling Come Together. Zonder verbindende tekst, puur door de vormgeving met bizarre kostuums en sprookjesdecor, wordt aan de hand van liedjes van The Beatles een magisch verhaal verteld. Ze knallen tegen muren aan, fladderen met hoepels alle kanten op, en tijdens Strawberry Fields stijgen de zangeres, de vleugel en de bespeler op naar de nok van het theater.
In de categorie Concerten staan namen genoteerd als Petula Clark, Patricia Kaas en fado-grootheid Mariza, die jaren geleden voor een bescheiden publiek in Carré optrad, maar nu overal volle zalen trekt. Het Volendamse duo Nick en Simon geeft op 19 september een eenmalig concert in Carré. Ze spelen dan alle nummers van het album Sterker dat dan verschijnt. Het concert was vrijwel direct na de aankondiging uitverkocht, maar er is nog een aantrekkelijk alternatief. In een groot aantal bioscopen, verspreid over het gehele land, wordt het concert live uitgezonden. Vanaf half acht zijn backstage beelden te zien en zal de bioscoopganger het gevoel krijgen zelf over de rode loper aan de Amstel te lopen.
Visser weert de opera’s die tegenwoordig vanuit Oost-Europa worden aangeboden. ‘Die zijn kwalitatief niet de moeite waard. Uitzondering vormt natuurlijk het aanbod van de grote operagezelschappen uit Moskou en St. Petersburg. Dus we zijn blij dat we de Stanislavsky Opera uit Moskou binnen hebben kunnen halen. Er is een grote operatraditie in Carré. In de pauze van de Italiaanse opera’s in de jaren twintig en dertig sloeg het publiek in de foyer aan het battelen. Jordanese en andere zanggekken boden tegen elkaar op bij het nazingen van de aria’s die de sterren zojuist op het podium hadden gebracht.’
Misschien kan de jubileumperiode in februari 2013 in die stijl worden afgesloten, als de Stanislavsky Opera met vijf solisten naar Amsterdam komt voor een zondagochtendconcert met de mooiste aria’s en duetten uit beroemde opera’s. Daarnaast wordt ook een serie gespeeld van de Russische topopera Jevgeni Onegin naar het gelijknamige verhaal van Poesjkin. Als extra cadeautje brengen de Russen ook nog een tentoonstelling over de theatervernieuwer Stanislavsky mee en zal de artistiek leider een lezing over dat onderwerp geven.
Natuurlijk kijkt Visser bij de programmering naar de smaak van het brede Carré-publiek, maar laat hij zijn eigen voorkeur ook een belangrijke rol spelen. ‘Anders wordt het een ratjetoe. Maar ik weet ook wel dat ik bepaalde avant-gardistische voorstellingen niet in Carré moet neerzetten.’

Van Veen valt bij iedereen in de smaak

Vaak valt de smaak van programmeur en publiek perfect samen. Zo is Visser heel blij met de bijdrage van Herman van Veen, die al in de jaren zestig in Carré als jonge hond optrad. Van Veen is zo aan Carré verknocht, dat hij, zo heeft hij plechtig beloofd, zijn allerlaatste voorstelling van zijn carrière in Carré zal spelen. Het publiek kan via de website van Carré verzoeknummers aanvragen voor de programmareeks Kunt u niet nog eens. Er zijn inmiddels al meer dan honderd favoriete nummers binnengekomen.
Van Veen is ook één van de vijf geïnterviewden voor de thematisch ingedeelde DVD-box over 125 jaar Carré. Van Veen praat de Onemanshow-fragmenten aan elkaar. De andere DVD’s gaan onder meer over het circus (met Henk van der Meijden) en musical (met Joop van den Ende).
Naast dit DVD-overzicht staat nog een serie activiteiten op het programma, zoals het uitbrengen van een speciale postzegelreeks, een Carré tentoonstelling in het gebouw van de Universiteit van Amsterdam aan de Korte Turfmarkt en een geschiedenisboek over Carré van Mariëtte Wolf. Maar het beste cadeau kan de Carré-liefhebber zichzelf geven door een kaartje te kopen voor één van de vele bijzondere voorstellingen.