De twee tv-series van Eli Asser op dvd

De Amerikaanse televisiekijker genoot vanaf 1982 van de kroeg sitcom Cheers. Schrijver Eli Asser en componist Harry Bannink hadden die drank- en conflictrijke plek voor een comedy serie al in 1969 bedacht. ’t Schaep met de 5 Pooten kende slechts acht afleveringen, maar de indruk die ’t Schaep achterliet was verpletterend. Net als Annie Schmidt in series als Familie Doorsnee en Pension Hommeles wist ook Eli Asser de herkenbare, smeuïge kneuterigheid op te roepen en die te mengen met intelligente, cabareteske steekjes onder water. De supercast bestond uit onder meer Piet Römer als kroegbaas, zijn hulpje Leen Jongewaard en Adèle Bloemendaal als de bazin van de wasserette. Door de smakelijke dialogen, het enigszins kunstmatig aangezette Jordanese sfeertje, de lekkere meezingers als ‘Wij zijn toch op de wereld om mekaar te helpen, nietwaar?’ en melancholieke miniatuurtjes als ‘Vissen’ viel Nederland als een blok voor de serie.
De onvermijdelijke opvolger werd vanaf 1972 uitgezonden. Maar de vorm en het decor van Citroentje met Suiker gingen na een aantal afleveringen hinderlijk zwalken van realistische kroegverhalen naar absurdistische scènes in een landhuis. Ondanks de aardige liedjes – dit keer gecomponeerd door Joop Stokkermans en Ruud Bos – was Citroentje niet zo’n klapper.
Het woord ‘luisterboek’ voor de dubbel-cd van uitgeverij Rubinstein behoorlijk misleidend. Voor een luisterboek had men toch op z’n minst een paar scènes uit de twee series tussen de liedjes moeten schuiven. Waar is het tekstboekje? En het is ronduit bespottelijk dat Harry Bannink, de componist van ’t Schaep niet op het omslag vermeld staat. Zonder zijn aanstekelijke melodietjes, die alle kanten opfladderden, van strakke tango via bossanova en stemmige kerkmuziek tot een heuse opera-aria zou de KRO de remake in 2006 van ‘t Schaep nooit hebben aangedurfd.

***
’t Schaep met de 5 Pooten & Citroentje met Suiker. Dubbel-cd, Rubinstein/Universal;
€ 12,95