DROMEN HOUDT JE OP DE BEEN


Geplaatst in Theaterreportages/interviews op . Gepubliceerd in: De Krant van Carré‚ nr 1 December 2011

‘Een blije gup’, noemt Claudia de Breij haar collega Soundos. En beter is de 29-jarige Amsterdamse comedian van Marokkaanse afkomst nauwelijks te omschrijven. Een bulderende lach en een stem waarmee ze het lawaai op de Albert Cuijpmarkt moeiteloos zou kunnen overstemmen. Die opgewekte, nadrukkelijke aanwezigheid kan ze goed gebruiken als ze op 23 januari samen met een aantal comedians het podium van Carré vult.
Met de haar kenmerkende schater: ‘Ik vind het wel tof dat ik De Kleine Komedie gewoon heb overgeslagen en in één klap in Carré sta, ook al is het maar voor vijftien minuten. Ik heb hiervan gedroomd en zal voor de eerste keer in een jurk optreden. Ik droom altijd heel groot. Het lijkt soms wel alsof je als Hollander geen grote dromen mag hebben. Maar dat houdt mij op de been als ik voor een paar consumptiebonnen op een wankel bierkratje in een kroeg sta of voor tien mensen in een klein theaterzaaltje. Ik zeg nooit een voorstelling af, ook al ben ik nog zo ziek. Comedy is mijn leven. En anders moet ik tien mensen afbellen en dat red ik niet met mijn telefoonabonnement.’
Zo, Soundos is binnen!
Vanaf 2007 maakt ze deel uit van comedygezelschap Comedytrain. Het publiek dat niet dagelijks de Amsterdamse comedyclub Toomler binnenloopt, maar het amusement vooral van de televisie of het filmdoek plukt, kent haar misschien van de vorige ronde van Wie is de Mol? (verliezend finalist), als presentatrice van het NPS-programma De meiden van haram (niet te verwarren met De meiden van halal) of van haar rol als Marokkaans boerenmeisje in de film Shouf Shouf Habibi!
In dat plattelandsmeisje dat zo graag naar Nederland wilde, herkent ze wel iets van haar moeder. ‘Als je in Marokko als twintigjarige nog niet getrouwd bent, word je al bijna als hoogbejaarde afgeschreven en heb je geen toekomst meer. Mijn moeder wilde per se naar Nederland om haar toekomstige kinderen een mooi leven te schenken. Nou, dat is haar gelukt, ook al had ze het heel zwaar toen mijn vader is overleden.’
Naast haar aan de grote tafel van comedy-theaterbureau Puuree in Amsterdam Slotervaart zit Roué Verveer (Paramaribo, 1972), een oase van rust vergeleken met Soundos. Hij staat de komende tijd twee maal in Carré: in het comedygezelschap met onder meer Soundos, en met zijn drie vrienden Murth Mossel, Jandino Asporaat en Howard Komproe op 11 december als het Carribbean Combo. Het kwartet met Caribische achtergrond kent elkaar al meer dan tien jaar. Zij hangen bij elkaar thuis op de bank, gaan met elkaar op vakantie en komen elkaar in het theater tegen. Na een toevallig gezamenlijk optreden voor expats in Oman kwam Mossel met het idee om de krachten eens voor langere tijd te bundelen. ‘We dachten dat we in ieder geval lol zouden hebben op weg naar de theaters. En als er dan ook nog mensen zouden komen, ach dan was dat mooi meegenomen.’ Die samenwerking bleek vorig seizoen een groot succes en beleeft dit jaar met een Kerstspecial een reprise.
Verveer is het stadium van klassieke stand up comedian (‘Je zet grappen onder elkaar, verzint een goede volgorde en dan vijftien minuten knallen.’) inmiddels wel voorbij. Hans Sibbel (Lebbis) vertelde hem na een optreden in Toomler dat hij nu wel wist dat Verveer grappig was, maar dat hij nu eindelijk eens wilde weten wie die comedian werkelijk is. Aanvankelijk wist Verveer met die opmerking geen raad, maar nu heeft hij wel door dat hij in zijn theatershows wezenlijke en persoonlijke dingen moet vertellen. ‘De mensen komen nu voor mij, en niet voor een of andere inwisselbare grappenmaker. Als je met een goed verhaal begint over opvoeding, relaties of slavernij, dan glijdt de humor er vanzelf in.’
Hij presenteerde samen met Daphne Bunskoek de uitstekende NTR serie over slavernij. ‘We hebben de slavernij niet gerelativeerd, maar het probleem historisch van meerdere kanten bekeken. Sommige Surinamers hadden het liefst gezien dat in de eerste aflevering een witte man vijftig minuten lang een zwarte man slaat. En dan aflevering twee beginnen met een samenvatting van tien minuten van aflevering een.’
Naast Carribbean Combo tourt Verveer als solist met In zeer goede staat, waarin hij een kijkje neemt in het hiernamaals, en het publiek als ‘mede-dode’ op reis neemt. Dit soort zware onderwerpen zal Soundos, die dit seizoen met Soundos Aangenaam! als Sneeuwwitje door het land trekt, niet aansnijden. ‘Bij mij kom je om geëntertaind te worden. Ik gedraag me op het podium wel anders dan op een verjaardagsfeestje. Daar zal ik echt niet vertellen dat ik een tijdlang bedreigd ben geweest. Voor zo’n verhaal kan ik in mijn voorstelling wel een vorm vinden met humor. Maar ik ben geen wereldverbeteraar.’
Dat wil niet zeggen dat Soundos alleen maar als een onbezorgde vlinder door het leven gaat. ‘De dood van mijn vriendin Floor (van der Wal, de jonge comedian die onlangs bij een verkeersongeluk om het leven kwam – PvdH) heeft me fysiek en geestelijk zwaar aangepakt. Toch ben ik in die periode gewoon doorgegaan met optreden. Ik was ook nog door mijn rug gegaan en strompelde als een oud vrouwtje. Eerlijker dan toen kun je me niet krijgen. Alles wordt er wel betrekkelijk door. Als ik nu een half lege zaal zie, of mijn grappen vallen niet goed, denk ik: Je gaat er niet dood van.’

Carribbean Combo, met onder meer Roué Verveer: 11 december
Suze’s Party, comedynight met onder meer Soundos: 23 januari