Een (iets te) ingetogen Wereldkerstcircus


Geplaatst in Theaterrecensies op . Gepubliceerd in: Het Parool 22 december 2018

De Chinese koorddanser Li Wei

Het zal de komende weken proppen worden in de stallen van Carré. De Zwitserse familie Knie heeft ongeveer twintig paarden meegenomen voor twee nummers in het Wereldkerstcircus. Na vele jaren afwezigheid staat ook weer eens een kozakkengroep geprogrammeerd, en dat Russische gezelschap heeft ook een stevige verzameling paarden meegenomen.
Voor de paardenliefhebbers is deze editie van het Wereldkerstcircus in Carré dus echt om te smullen. Producent Henk van der Meijden van Stardust weet wel hoe hij een feestje moet vieren en een jubileumdatum kan inzetten om wat extra publiciteit te genereren. Het is 250 jaar geleden dat Philip Astley – cavalerist in het Engelse leger – in Londen de eerste circusvoorstelling gaf, waarbij paardendressuur het belangrijkste onderdeel vormde.
In 1984 werd de aloude traditie van het kerstcircus in Carré nieuw leven ingeblazen, en in alle edities sindsdien zijn de paardennummers belangrijk geweest. Oscar Carré die het gebouw aan de Amstel in 1887 met veel paarden in de piste inwijdde, kan tevreden naar beneden kijken. Ook de nazaten van circusdirecteur Karel Strassburger hebben een extra reden om deze kerstperiode naar Carré te gaan. Tot halverwege de jaren dertig werden de stoere, zwarte, langharige Friese paarden voornamelijk ingezet om lijkkoetsen te trekken, maar Strassburger introduceerde het indrukwekkende ras als circuspaard. Maycol Errani, die in de Knie-familie is getrouwd, verzorgt met zijn Friese paarden een verfijnde act, die opent met een fraai exemplaar op een bijzonder uitgelicht erepodium.
Nadeel van de paardenacts van Knie is dat het allemaal wel heel slow motion ethisch verantwoord is. Dit jaar heeft Van der Meyden ook nog eens een overvloed aan andere acts geprogrammeerd die ingetogen zijn. Allemaal knap en prachtig hoor, zeker het uiterst elegante, gracieuze balansnummer van het Oekraïense Trio Bellisimo. Maar als zelfs de afvaardiging van het Groot Chinees Staatscircus hun piramideacrobatiek als een lieflijke balletvoorstelling brengen, dan wordt het allemaal toch net iets te rustig.
Van de clowns hoeven we het ook dit jaar weer niet te hebben. Het Oekraïense trio Equivokee is te belegen voor woorden en ook de Canadese Mooky (de eerste vrouwelijke clown in Carré), die in Cirque du Soleil naam heeft gemaakt, wist maar matig te boeien.
Gelukkig raasden de Kozakken-paarden met drie vrouwelijke superacrobaten in het rond, en voerde de Chinese koorddanser Li Wei acts op de draad uit, alsof hij aan het turnen was op de vloer, maar over de hele avond genomen, was er dit keer te weinig spektakel. Meneer Van der Meijden, we hebben heel erg de Noord-Koreaanse luchtacrobatiek gemist. We willen toch minstens een paar keer met dichtgeknepen keel zitten van angst, en dat zat er dit keer helaas niet in.

In Koninklijk Theater Carré tot 6 januari 2019