Een maffe, unheimische, maar zeer geestige avond met De Partizanen


Geplaatst in Theaterrecensies op . Gepubliceerd in: Theaterkrant 22 februari 2019

Halverwege Het leven an sich, het nieuwe programma van De Partizanen belt Merijn Scholten opgewonden met zijn vrouw, omdat hij net van de makelaar heeft gehoord dat er een woning op een fraaie locatie in Amsterdam te koop staat. Haast is geboden om een kans te maken om deze postzegel van vijfentwintig vierkante meter te bemachtigen. Ja, dat ze inmiddels twee kinderen hebben is wel een nadeel. In deze hilarische scène mis je Thomas Gast niet.
Daarna leest Gast een app van een vriendin voor die zich uitvoerig verontschuldigt. Je voelt aan je water dat er wel een absurde uitsmijter op dit ernstige verhaal moet komen, en die komt ook, maar die is toch onverwacht en heel grappig. In deze scène mis je Merijn Scholten absoluut niet.
In de vele overige korte sketches vertrouwen Scholten en Gast blindelings op elkaar, ze vullen elkaar soepel aan en wisselen moeiteloos van aangever naar afmaker. Zo is één en één minstens drie. Zonder elkaar, met elkaar, het is altijd goed. De Partizanen vormen dus een perfect cabaretduo.
Rode draad in Het leven an sich is een Zomergasten-achtige show uit 2040, uitgezonden op een slecht bekeken digitaal themakanaal, waarin een tamelijk slijmerige, zeurderige interviewer Thomas Gast ondervraagt over het uiteenspatten van het duo De Partizanen twintig jaar eerder, na een gruwelijk incident in De Kleine Komedie in Amsterdam op 21 februari 2019. Het geeft de avond een maffe, unheimische, maar ook zeer geestige kronkel, waar iemand als Micha Wertheim het patent op leek te hebben, maar ook De Partizanen kunnen zo’n meta-insteek uitstekend aan.
Na twee uiterst succesvolle programma’s van De Partizanen en twee seizoenen waarin ze de week van De Wereld Draait Door hebben afgesloten, was het afwachten of ze het niveau wel zouden kunnen vasthouden, maar ook met nummer drie in het theater bevestigen Scholten en Gast hun kwaliteit. Ze schakelen razendsnel van een ‘ode aan de burn-out’ (waar in de Zomergasten-show weer heel slim op wordt teruggekomen) via een totaal inhoudsloos, en daarom wrang politiek debat, naar de psychologische problemen van een seksist of een griezel die een heel sluw opgebouwd racistisch betoog houdt.
Elke sketch heeft een hoog humorgehalte en achter elke grap zit een diepere gedachte. We zien de onzin van de samenleving met online influencers, het krampachtige gedrag van de buurman – en van onszelf – om maar gezien en gehoord te willen worden, terwijl we, als het erop aankomt, geen behoorlijk contact kunnen maken.
Met andere woorden: Het leven an sich is een programma dat er echt toe doet.

Het leven an sich
Door De Partizanen
Regie: Floris van Delft
De Kleine Komedie Amsterdam 21 februari 2019
Tournee: www.departizanen.nl of www.bunkertheaterzaken.nl