Explosief theater in de sfeer van Dogtroep

De stoere Groenlander heeft het zichtbaar naar zijn zin: als hij en zijn honden honger hebben, knuppelt hij een zeehondje neer; hij houdt geroutineerd een ijsbeer op afstand en rust wat uit in zijn iglo. Dat verandert als hij een Hollands echtpaar als buren krijgt. Volgens de pessimistische voorspellingen zal Groenland in de toekomst een aangenaam klimaat krijgen. Dan is het handig om er vroeg bij te zijn om daar een lapje grond en een prefab-woning aan te schaffen. Zeker als je eigen land over een tijdje gedeeltelijk onder water komt te staan. De man heeft zijn golfclubs al bij zich.
Theatergezelschap Vis à Vis heeft op Oerol de voorstelling Groenland al succesvol uitgeprobeerd, maar heeft de première bewaard voor de thuisbasis Almere. Vorig jaar bleek de openluchtvoorstelling Fruits de Mer zeer geschikt voor het (Almeerder) strandpubliek, en ook Groenland kan een mooie afsluiting van een stranddag zijn. Globale opwarming moge dan een zwaar onderwerp zijn, de uitwerking van het grimmige verhaal is licht en komisch. De bezoekers krijgen na afloop een glossy foldertje in handen gedrukt over de mogelijkheden aan de Groenlandse rivièra.
Vis à Vis maakt explosief theater in de sfeer van Dogtroep en Alex d’Electrique, waarbij de effecten een grote rol spelen. Het Groenlands decor, dat aan het eind wegsmelt en verandert in een groene wei, waar geen ruimte meer is voor de ijsbeer, ziet er indrukwekkend uit. Het lukt de acteurs die hun werk vrijwel constant in een sneeuwstorm moeten doen, om in deze vrolijke boel nog nèt een mooi zwart randje zichtbaar te maken.

Groenland door Vis à Vis, (live) muziek: Erik Hofland, regie: Pieter Athmer, Muiderzandweg-Almeerderstrand 7 juli. Aldaar t/m 28 juli. Tournee tot eind september. www.visavis.nl