Gelukkig gaat er ook iets mis met de Noord Koreanen


Geplaatst in Theaterrecensies op . Gepubliceerd in: de Volkskrant

Er moet zo nu en dan iets mis gaan in het circus. Anders kun je net zo goed thuis naar een computerspelletje gaan zitten staren, waar de jongleur moeiteloos achttien balletjes hooghoudt en de trapezeartiest met twee vingers in de neus een vijfvoudige salto achterwaarts maakt.
Dus toen de Noordkoreaanse ‘New Flying Girl’ na haar viervoudige salto uit de handen van haar mannelijke vanger gleed en op het vangnet plofte, leverde dat een kreet van ontzetting op bij het publiek, maar ook een tevreden gevoel dat perfectie niet interessant is. Een tweede poging is bijna nog spannender dan de eerste. Toen die echter ook mislukte en daarna ook de derde en de acrobaat voor nóg een poging weer het laddertje naar de nok opklom, was de spanning in Carré te snijden. Het is namelijk gebruikelijk dat circusartiesten er na drie maal falen een punt achter zetten. Maar de dame uit Pyongyang wilde het ongelooflijk spectaculaire optreden niet met een kater laten eindigen. Poging vier was raak (ook al meende een circuskenner in die flits slechts drie salto’s te hebben geteld), waarna de act werd besloten met een kris-kras, over en langs elkaar vliegen van de drie vrouwen langs het dak van Carré.
De Hongaarse jockey Florian Richter viel bij een van de sprongen van het ene op het andere paard lelijk op de grond. Met een van pijn vertrokken gelaat sloeg hij het zaagsel van zijn smetteloos witte pak en sprong op het volgende paard dat voorbij kwam draven. Zo hoort dat.
Het pittige paardennummer en vooral de luchtacrobatiek van The New Flying Girls boden alles waarvoor de liefhebber naar het Wereldkerstcircus gaat: schoonheid, spanning, durf, en brokken, die magistraal gelijmd worden.
Een andere grote attractie in deze Wereldkerstcircus-editie is de Zwitserse clown Bello Nock, die de afgelopen acht jaar de ster was bij Barnum and Baily in de Verenigde Staten. Hij gaat veel verder dan de korte attributengrappen. Bello Nock, met zijn indrukwekkende rechtopstaande haardos, heeft een prachtig brekebeen trampolinenummer, doet trapezewerk en laat kinderen uit het publiek schitteren in een grappige springplank-act.
Het klassieke en moderne circus komen mooi samen bij de Oekraïense jongleur Viktor Kee, die met perfecte lichaamsbeheersing op de vierkante meter weergaloos met alleen balletjes in de weer is.
Na de pauze zakt het programma ietwat in, met een te lang en (na Viktor Kee) overbodig nummer van de gladde jongleur Kris Kremo. De aanstellerij van de Canadese Carola Demers en haar pathetisch bewegende partners op de doorbuigende Russische stang hadden we ook wel kunnen missen.
Daartegenover staan Chinese lasso-specialisten, Mongoolse eenwieler-kunstenaars, de geestige buikspreker Willer Nicolodi, en het flexibele orkest van Ruslan Fil, dat moeiteloos van hoempapa naar Queen-rock overschakelt. Op de paarden en een hondje na geen traditionele dieren dit jaar. Voor de liefhebber van het klassieke circus een beetje jammer, maar zo hoeven de dierenactivisten die meestal voor de deur van Carré staan dit jaar de koude nacht niet in.

****
Wereldkerstcircus in Koninklijk Theater Carré, Amsterdam, 19 december. Te zien t/m 4 januari. www.stardustcircus.com