Hauser Orkater door Egon Kracht en zijn Troupe


Geplaatst in Theaterrecensies op . Gepubliceerd in: de Volkskrant

Egon Kracht & the Troupe: Hauser Orkater Tribuut. Promptmusic
*****
Onregelmatige ritmes, die uiteindelijk toch een harmonieus geheel vormen; een verzameling dissonanten, waarin altijd een krachtige logica te horen is; en wat op het eerste gehoor monotoon overkomt blijkt allerlei slimme sprongetjes en huppeltjes te bevatten. Kortom: de strak geregisseerde muzikale anarchie van Hauser Orkater, het tegendraadse theatergezelschap waarin de familie van Warmerdam uit IJmuiden en het Amsterdamse Hauser Kamerorkest elkaar vonden. Hauser Orkater domineerde het alternatieve theater in de jaren zeventig.
Het lijkt alsof componisten als Thijs van der Poll, Vincent van Warmerdam en Dick Hauser uit dezelfde muzikale bron hebben gedronken als Frank Zappa. Boven die wonderlijke noten dwarrelden de surrealistische teksten van Alex van Warmerdam die de fantasie van de luisteraar op hol deden slaan: ‘Een zwarte weduwe op een wit balkon’…’Waarom kijk jij mij niet aan, jij dichtgevroren vijver’…’Zie de mannen vallen/Weten zij dan niet, dat alleen een vrouw kan balanceren op de rand van een hoge houten wand.’
Egon Kracht, die vrijwel elk zomer iets bijzonders onderneemt op het Juttersfestival in Wijk aan Zee, dook in de muziek van Hauser Orkater en organiseerde een eerbetoon met zijn Troupe (o.a. Milan Kracht, Maarten van Roozendaal en Marcel de Groot) aan de legendarische theatersmaakmakers van weleer. Het klinkt nog even sprankelend en intrigerend als dertig jaar terug.

Speelman & Speelman: Wakker in de stad. Pias.
***
De verzameling Nederlandstalige cabarockduo’s achter Acda & De Munnik blijft gestaag groeien. Veldhuis & Kemper zijn inmiddels volwassen, Jeroen van Koningsbrugge en Dennis van de Ven hebben dit seizoen een poging gedaan, en nu rammelen ook de broers Daan en Joost Speelman aan de poort. Ze wagen zich met hun tweede album niet aan het langzame repertoire, maar zoeken hun heil in veel uptempo melodieuze rock met de bekende dubbelzang. In de liefdesliedjes geen slappe romantiek, maar scherpe teksten. Het is te horen dat er niet eindeloos gerepeteerd en gesleuteld is in de studio. De frisheid is het belangrijkste verkoopargument.