Het wordt weer tijd om te bepalen waar het allemaal op staat


Geplaatst in Theaterrecensies op .
fotograaf Jonas Sacks

fotograaf Jonas Sacks

Gebroeders Harteveld & Fretz door Johan Fretz en Marcel Harteveld, regie: Ruut Weissman. Het Witte Theater IJmuiden, 1 mei 2015. Tournee. harteveldenfretz.nl

****

Johan Fretz had de lat niet laag gelegd. Hij kondigde een paar jaar geleden aan dat hij in 2025 premier zou willen zijn om het land met nieuw jeugdig elan naar een betere en vooral progressievere toekomst te leiden. Het was een goed uitgespeeld idealistisch toneelstukje dat hem een plek aan de talkshowtafels, columnistenbaantjes en een fris, zij het iets te pamfletterig theaterprogramma opleverde. Omdat handig uitgevente idealen dus ook lucratief bleken te zijn werden Fretz en zijn maatje Marcel Harteveld gedwongen om na te denken over de houdbaarheid van idealen. Want voordat je het weet gooi je als ‘een zelfvoldane progressieve zak een brood van negen euro in je mandje van de Marqt.’ Activisme glijdt zo geruisloos door naar hedonisme.
Daarom zijn zij voor hun nieuwe programma een bunker in de Scheveningse duinen ingevlucht om zich even af te sluiten van de verlokkingen van de samenleving en te redden wat er te redden valt. Met een liefdevolle buiging naar Neerlands Hoop van Freek de Jonge en Bram Vermeulen uit de jaren zeventig roepen ze: ‘Het is weer tijd om te bepalen waar het allemaal op staat.’
Dat kritische zelfonderzoek zit filosofisch sterk in elkaar. Daarnaast is het programma ook nog eens buitengewoon geestig en haalt het door de composities van Harteveld en de subtiel dwingende percussie van Laura Trompetter een bovengemiddeld muzikaal niveau.

De kwaaltjes van hun eerste programma, waarin Fretz het hoogste woord had en Harteveld de rol van muzikale aangever had zijn nu opgelost. Het is een echt duo geworden en door de dialogen kunnen ze ook wat dieper in elkaars ziel wroeten.