LIMBURGS LULLEN IN CARRÉ


Geplaatst in Theaterreportages/interviews op . Gepubliceerd in: De Krant van Carré‚ nr 2 maart 2012

Rowwen Hèze viert koperen theaterjubileum

Bij een benzinepomp komt Jack Poels, het gezicht van de Limburgse band Rowwen Hèze, de manager van de Achterhoekse groep Normaal tegen. Misdienaars, dat waren het, die roomse jochies uit het dorpje America, volgens de manager. Normaal, dat was pas echte rock ’n roll.
Humor heeft die Achterhoeker zeker, muzikaal inzicht wat minder. Natuurlijk, de twee bands verschillen van elkaar, maar de dampende Tex Mex-muziek, waarmee Rowwen Hèze in de Limburgse kroegen is begonnen, is gewoon een andere tak aan de enorme rock-boom. En als het werkelijk van die kerkknaapjes waren, zouden Mick Jagger en Keith Richard het dan goed hebben gevonden dat Rowwen Hèze in 1999 als supporting act optrad bij The Rolling Stones in hun Bridges to Babylon-Tour?
Jack Poels vertelt het misdienaarverhaal in het theaterconcert Koper, waarmee Rowwen Hèze succesvol door het land toert. Naast de vertrouwde gezichten heeft de band wat extra blazers ingehuurd en verschijnen in elke stad speciale gasten.
Een ander nieuw gezicht is Leon Verdonschot, schrijver/presentator en hoofdredacteur van de glossy Park. Ontspannen vanachter een bar op het podium praat Verdonschot de nummers van de band aan elkaar. De ‘sexy vegetariër van het jaar 2009’ en volhardend niet-drinker voelt zich thuis bij Rowwen Hèze: ‘Het is een feel good voorstelling. Kleine verhalen zonder grote woorden.’
Ook Jack Poels lijkt door de aanwezigheid van Verdonschot een steeds soepeler podiumprater te worden, ook al kan hij soms volstaan met een simpel tekstfragment uit een liedje om de temperatuur van het publiek nog wat op te poken, zoals: Soms is ’t beater iets moeis te verleeze. Beater verleeze dan dat ge ’t noeit het gehad. En met deze wijsheid zitten we natuurlijk in het nummer over de Heilige Anthonius, bij wie je als goed katholiek moet zijn als je iets verloren bent.
Rowwen Hèze, die samen met Normaal en Skik uit Drenthe, een cruciale rol heeft gespeeld bij de landelijke acceptatie van dialecten-popmuziek, gaat in Koper met grote sprongen door het repertoire. En het blijft wonderlijk als straks ongetwijfeld ook in Carré massaal door Amsterdammers wordt meegebruld met de tekst: ’t Is een kwestie van geduld/rustig wachten op de dag/dat heel Holland Limburgs lult.

Rowwen Hèze met Koper op 8 maart in Koninklijk Theater Carré