Met elk album een beetje wijzer/Verlangen naar avondvullend

Raymond van het Groenewoud: Mr. Raymond. EMI
9
Het lijkt alsof Raymond van het Groenewoud met elk nieuw album een beetje wijzer wordt. Hij leeft zonder zwart gemoed, en dat is ‘als zwemmen zonder ondergoed.’ Hij heeft zelf een simpele verklaring voor zijn wijsheid: kelners en muzikanten kunnen vanuit hun beroep de mens het beste observeren. In Sta op en wandel heeft hij adviezen voor de verbitterde, verdwaalde medemens. Het nummer straalt de gecontroleerde chaos van Frank Zappa uit. Naast wijzer lijkt de Vlaamse bard ook steeds radicaler te worden. Weg met Amerika is niet zomaar een kritische kanonnade over de VS, maar het barst van de minachting voor de politiek, de oppervlakkigheid en de megalomanie van onze grote bondgenoot. De felheid van Van het Groenwoud zit ook in Zanger zonder meer, waarin hij de liefde voor de muziek bezingt met dezelfde intensiteit als zijn kraker Je veux de l’amour. Het nummer klinkt als een combinatie van kermis en oorlog. En daarnaast een paar prachtige ingetogen balladen.

Mylou Frencken: Alles nog prachtig. Eigen beheer. mylouf@wanadoo.nl
8
Terwijl haar echtgenoot Bert Klunder zich in de RVU televisieserie Mannen voor vrouwen verdiepte in het wezen van de vrouw, schreef Mylou Frencken driftig aan een reeks liedjes waarin het karakter van de man werd ontleed.
Alles nog prachtig is een geweldig album. Mylou Frencken mekkert geestig, klaagt scherp aan (Mannen met de griep), kan innemend onredelijk zijn tegenover de goedbedoelende burger (Ouderraad), en zit vol zelfspot (Rimpels en rust).
Ze heeft een rafelige stem, die niet meteen plezierig klinkt. Na twee nummers hebben de teksten en de muziek je echter helemaal in de greep en verlang je naar een avondvullend programma.