Mohammed B. zal zich hier niet druk om maken


Geplaatst in Theaterrecensies op . Gepubliceerd in: de Volkskrant

Enkele dagen voor de officiële opening had het nieuwe Comedytheater in Amsterdam al een vol huis. Een handige ingelaste test voor de techniek. In de dubbelvoorstelling met de hoogdravende titel Statement van het Vrije Woord lieten de Nederlands/Marokkaanse cabaretier Amar (‘tweede generatie en twee paspoorten’) en het duo Ewout & Etienne fragmenten zien uit hun avondvullende shows, die de laatste weken niet de kunstkolommen maar de pagina’s binnenland van de krant hebben gehaald. Door een miskleun van de De Telegraaf werd de indruk gewekt dat Geert Wilders in het programma van Amar werd onthoofd, terwijl een hijgerige medewerker van Folia, het blad van de Universiteit van Amsterdam, wist te melden dat Ewout & Etienne door moslimfanatici met de dood werden bedreigd vanwege hun grappen over de islam. Andere media sprongen op de wagen en een nieuwe zeepbel-rel in het moslimdebat was geboren.
Oef, dat zou spannend worden, nu de twee kemphanen naast- en tegenover elkaar zouden staan. En wat zou de tot op het bot getergde aanhang van de twee cabaretgiganten gaan doen? Niets dus. Want daar was geen enkele reden voor. De discussies bij de ingang voor aanvang leverden nog enige opwinding op onder het grotendeels beschaafde autochtone publiek, maar die zakte spoedig weg, toen duidelijk werd dat om twee totaal onschuldige acts ging van middelmatige cabaretiers. Ewout Jansen gaf in zijn inleiding toe dat er wel eens een verhitte puber ‘Ik maak jou dood’ tegen hem had geroepen, maar ja ‘dat betekent gewoon goedemorgen in het VMBO.’ Waarna een paar aardige, maar absoluut geen verpletterende sketches volgden, die slechts gedeeltelijk over moslims gingen en waar Mohammed B. zich waarschijnlijk niet druk om zal maken.
Misschien vinden fans van Ayaan Hirsi Ali het niet zo leuk dat hun idool belachelijk wordt gemaakt in een rap van een de Marokkaanse typetjes van Amar, die zichzelf een PIM noemt, een Politiek Incorrecte Marokkaan. En misschien vinden blanke Nederlanders het een beetje afgezaagd als het Nederlandse karakter voor de zoveelste keer wordt getypeerd met één koekje bij de thee en bang voor onverwacht bezoek. In de slotact wordt Wilders door een allochtone kapper geknipt. Leuke symboliek, maar daar valt toch moeilijk een onthoofding in te zien.
Om de avond nog enige lading te geven werd geprobeerd na afloop een discussie met de zaal uit te lokken. Maar er kwamen geen vragen. Er viel ook niets te vragen. Ja, misschien aan de rellerige journalisten aan het begin van het traject, maar die hielden zich na deze canard wijselijk stil. Het stelde allemaal niet zoveel voor. Bosje bloemen en een fles champagne voor de cabaretiers, klaar.
Gezien het gunstige cabaretklimaat in Nederland zullen Ewout & Etienne en Amar hun plek in de marge wel weten te vinden, maar het is te hopen dat het nieuwe Comedytheater een kwalitatief hoogstaandere programmering voor ons in petto heeft.