Musical Crazy Shopping is ware beproeving


Geplaatst in Theaterrecensies op . Gepubliceerd in: de Volkskrant

Chapeau voor Elisa van der Meijden, die haar vader en producent Henk van der Meijden aan zo’n interessant musicalonderwerp heeft geholpen. De koopverslaving van de volgevreten, ontevreden mens, daar kan je wel wat mee in het theater.
Een uitstekend idee van de producent om bij zo’n onderwerp dat bol staat van extravagantie, Jan Aarntzen te vragen om de aankleding te verzorgen. Dan krijg je smaakvolle, kleurrijke en karakterversterkende kostuums, waar je een hoekje van een museum voor moderne kunst mee kan vullen.
Als originele muziek dan misschien iets te veel gevraagd is, kun je natuurlijk terugvallen op lekkere hits, die nog in het geheugen ronddwalen, en die in te passen zijn in het verhaal. Ook dat is aardig gelukt,want het blijft fijn als (speels en vakkundig gearrangeerde) nummers als Ik kan het niet alleen (De Dijk), Ik leef niet meer voor jou (Marco Borsato) en Ik ben gelukkig zonder jou (Conny Vandenbos) voorbij komen. Zeker als er dan ook nog geweldige stemmen in de cast zitten. Het duet Omarm me (Bløf) met Casey Francisco en Tony Neef is wonderschoon. Jammer van Sha la lie, maar ja, je kunt niet alles hebben in het leven.
En toch is Crazy Shopping een bijna onuitstaanbare show geworden. Dat heeft alles te maken met een volkomen mislukt script en een regisseur die niet in de gaten heeft dat je het een publiek niet kan aandoen om het drie uur lang te gijzelen met een luchtbel.
Dit onderwerp schreeuwt om ironie, maar wat we krijgen is een oorverdovend slap verhaal over het bemachtigen van een peperdure damestas, vol fantasieloze karakters, overbodige scènes en platte humor. Acteurs worden gedwongen tot een derderangs Theater van de Lach. De onbegrijpelijk uitgerekte tweede helft, waarin helemaal niets van enig belang gebeurt, wordt alleen maar gebruikt om het verhaal nog een muzikaal toetje te geven.
Aan de spelers op de voorgrond ligt het niet. Zeker als Carolina Mout en Antje Monteiro even verlost zijn van de tekst en fijn kunnen zingen. Het is vooral genieten van Casey Francisco. Gospels, grote keel-romantiek en intiem, alles kan ze. Tony Neef doet er alles aan als dominee die de koopverslaving probeert te bestrijden, maar hij staat gewoon voor gek met zo’n tekst.
Niet iedereen op het podium zit in de plus. Miranda van Kralingen is een puike zangeres, maar geen begenadigd actrice. En zij is het zoveelste slachtoffer van het hardnekkige misverstand onder sommige regisseurs dat het meteen grappig is als je maar een plat Amsterdams accent opzet. Vivienne van den Berg als echtgenote van de warenhuiseigenaar Overvloet heeft blijkbaar maar één opdracht van de regisseur gekregen: schreeuwen.
En zo is wat op papier zo hoopvol leek, uitgelopen op een ware beproeving. Doodzonde, zegt de dominee.

**
Crazy shopping door Stardust Theatre, script: Eva K. Mathijssen, vormgeving: Jan Aarntzen, muzikale leiding: Iwan van Hetten, choreografie en regie: Stanley Burleson. Koninklijk Theater Carré Amsterdam, 1 augustus. Aldaar t/m 5 september. Tournee tot 10 januari. www.stardusttheater.nl