Nieuwe cd’s van Fluit en Acda & De Munnik en Jean Paul Schutten/Geert Chatrou

Acda en De Munnik: Jouw leven lang bij mij. Universal
***
Nachtmuziek, het vorige album van Acda en De Munnik, kon op z’n best ‘een beetje somber’ worden genoemd, maar ‘futloos’ kwam dichterbij de werkelijkheid. Op Jouw leven lang bij mij pakken Thomas Acda en Paul de Munnik de oude draad weer op met een aangename mix van plezierige onbekommerde melodietjes die doen denken aan de Britse golf begin jaren zestig, een paar sfeervolle liefdesballaden (met meestal wat cryptische zinnetjes), en een aantal observaties, die op smaakvolle muziek zijn gezet. In die laatste categorie valt Alleen maar hier, waarin De Munnik heel liefdevol het Hollandse polderlandschap naast het Drenthe van Daniël Lohues en het Zeeland van Bløf plaatst. De tekst van Als ze lacht is een niemendalletje, maar de muziek zou een boertige circusgroep tot een geweldige act kunnen inspireren. Zo zit in alle liedjes wel iets sprankelends, op de vlakke en soms ronduit saaie bruggen na die de coupletten moeten verbinden. Die lijken vrijwel zonder uitzondering inspiratieloos in elkaar geknutseld.

Jan Paul Schutten en Geert Chatrou: Fluit! Boek/cd. Rubinstein.
****
Vogelgeluiden, het brandalarm, een haperende lift, maar ook improvisaties op melodieën van Mozart en de filmmuziek van Ennio Morricone. Kunstfluiter Geert Chatrou – drievoudig wereldkampioen – heeft de kunst van het fluiten uit de sfeer van kermis en braderie gehaald. Er wordt bij hem aangeklopt door het Metropole Orkest en Freek de Jonge en met de Rotterdamse band Ocobar heeft hij een opgewekte cd gemaakt. Het (opgesmukte) levensverhaal van de sociaal-psychiatrisch verpleegkundige uit het Brabantse Mierlo wordt door hemzelf verteld en gefloten op het album Fluit! Het bijbehorende boek is in strak zwart-wit geïllustreerd door de Russische Amerikaan Aleksey Budovskiy. Jimi Hendrix verbaasde zijn publiek op het popfestival van Monterey met een woeste uitvoering van het Amerikaanse volkslied. Chatrou doet niet voor hem onder met zijn virtuoze kampioensversie.