Twee maal Norma Desmond


Geplaatst in Theaterreportages/interviews op . Gepubliceerd in: de Volkskrant

Norma Desmond was een diva in de tijd van de stomme film, maar komt niet meer aan de bak in het moderne Hollywood. In een kast van een huis op Sunset Boulevard wacht zij tevergeefs op het moment dat de filmwereld haar weer zal omarmen. Zij hoopt dat de berooide scriptschrijver Joe Gillis haar daarbij kan helpen. In 1993 ging de musical Sunset Boulevard van Andrew Lloyd Webber in Londen in première. Vrijdag is in Carré in Amsterdam de première van de Nederlandse versie. De hoofdrol wordt afwisselend gespeeld door Simone Kleinsma en Pia Douwes.

Simone Kleinsma:

Hoe is het gevecht tussen de twee dames verlopen over wie de première mag spelen?
Ik ben geen voetballer die van de trainer eist dat hij moet spelen. Pia en ik zijn gelijkwaardig, maar Pia is momenteel veel tijd kwijt aan de televisiezoektocht naar de hoofdrolspeler voor de musical Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat. Het was dus al vanaf het begin afgesproken dat ik de première doe in Carré.

Zal het voor het publiek te merken zijn of Simone Kleinsma of Pia Douwes speelt?
Het verhaal en het decor is hetzelfde. Maar we hebben onze eigen stijl. Ik zag de voorstelling in New York met Glenn Close. Daar is Norma Desmond om acht uur krankzinnig en om elf uur is ze het nog. Natuurlijk gebruik ik ook wel de grote gebaren en de hele grote ogen, maar ik maak er geen karikatuur van.

Een actrice raakt in de vergetelheid. Is dit trieste scenario ook jouw voorland?
Bij Norma Desmond ging het in één klap door een grote verandering in de filmindustrie. Veranderingen gaan nu geleidelijker. Ik zal het moment van verval beter zien aankomen. Gelukkig heb ik ook mensen in mijn omgeving die me op tijd zullen waarschuwen als het er niet meer uitziet.

Het musicalaanbod is enorm. Waarom moet het publiek zoveel geld juist aan Sunset Boulevard uitgeven?
Omdat het een mooi meeslepend verhaal is over een diva die haar ondergang tegemoet gaat, en over de glitter en namaakmechanismen van Hollywood, waarin echt niet veel is veranderd. Verder heeft componist Andrew Lloyd Webber zichzelf overtroffen, en kan iedereen Antonie Kamerling als mijn tegenspeler bewonderen. Hij is de ontdekking van deze musical.

Wat is de mooiste publiekreactie geweest in jouw carrière?
Tijdens mijn show Songs from the heart in Zwolle riep iemand – en nee, het was niet mijn man – ‘We houden van je Simone.’ Zwolle leek even op Las Vegas, dus kon ik terugroepen: ‘I love you too, honey.’

Pia Douwes:

Hoe is het gevecht tussen de twee dames verlopen over wie de première mag spelen?
Ik heb een aparte première op 17 december in Den Haag. Ook al zou ik nu helemaal klaar zijn geweest met repeteren, dan zou Simone het toch moeten doen, vind ik. Zij heeft een bepaalde rijpheid waar ik nog niet aan kan tippen.

Zal het voor het publiek te merken zijn of Simone Kleinsma of Pia Douwes speelt?
Ik was aanvankelijk bang dat ik met mijn 44 jaar te jong zou zijn voor deze rol, maar ach, ik heb ook keizerin Elizabeth gespeeld toen ze 68 jaar oud was en ook in een illusie leefde. Simone heeft een alt, die heser en warmer is dan mijn stem. Ik heb een klassiek, dramatischer geluid, dat ik kan inzetten om de ouderdom te benadrukken.

Een actrice raakt in de vergetelheid. Is dit trieste scenario ook jouw voorland?
Norma Desmond is in het verhaal pas 50 jaar. Het gaat niet over ouderdom, maar over niet meer gewild zijn. Ik ben me ervan bewust dat je zo gepassioneerd kunt zijn dat je niet ziet dat je tijd voorbij is. Maar musical zal niet opeens uit zijn. Het dansen zal op een bepaald moment minder gaan, maar het acteren en zingen kan ik nog lang volhouden. Toch kijk ik al naar de toekomst en houd ik me nu al bewust bezig met coachen en presenteren.

Het musicalaanbod is enorm. Waarom moet het publiek zoveel geld juist aan Sunset Boulevard uitgeven?
Wij vechten tegen de vergankelijkheid en de verandering. Als we ouder worden, houden we vast aan het verleden, en denken dat het toen beter was. De trein van het leven gaat door, dus je kan er maar beter opspringen. Een bezoek aan Sunset zou tot zelfonderzoek kunnen dwingen, met vragen als: Sta ik nog op het perron? Leef ik in een illusie? Regisseur Paul Eenens kwam bij de repetitie aan met een veelzeggende tekst van James Taylor: The secret of life is enjoying the passage of time.
Sunset komt niet zoals Cats of The Sound of Music regelmatig langs. Dus je moet de kans grijpen. En oh ja, de kaartjes voor Sunset zijn helemaal niet zo duur. Voor de prijs van een grootschalige musical kun je zowel naar Simone als naar mij komen kijken. Haha.

Wat is de mooiste publiekreactie geweest in jouw carrière?
In een scène van Elisabeth, de musical over keizerin Sisi, zit ik op bed. Achter mij zingt De Dood heel zachtjes mijn naam. Een man in Essen springt op en schreeuwt: ‘Hij staat achter je.’ Ik heb mij zeer moeten beheersen om niet in lachen uit te barsten.

Sunset Boulevard gaat vrijdag in première in Koninklijk Theater Carré, Amsterdam. De tournee duurt tot half juli 2009
www.sunsetboulevard.nl