Eerste Prijs (voorheen Pall Mall Export) voor Caro Emerald


Geplaatst in Theaterrecensies op . Gepubliceerd in: de Volkskrant

Caro Emerald (artiestennaam van Caroline Esmeralda van der Leeuw) heeft De Eerste Prijs gewonnen. De prijs gaat jaarlijks naar een ‘nog betrekkelijk onbekend talent’ met grote toekomstverwachtingen op het gebied van licht eigentijds amusement, toneel en jeugdtheater, en bestaat uit een beurs van € 15.000 en een replica van een beeld van Yvonne Kracht. De prijs werd gistermiddag uitgereikt door juryvoorzitter Hans van Willigenburg in het Amsterdamse Tuschinski theater. Eerdere winnaars waren onder meer Roosbeef en Wouter Hamel.
Voor Caro Emerald is het zeker niet de eerste prijs. Eerder dit jaar won zij al de Serious Talent Award 2010 en voor haar single Back it up ontving zij de Schaal van Rigter. Het catchy, jazzy nummer was in 2009 de meest gedraaide nationale plaat op 3FM. Van haar debuutalbum Deleted Scenes from the Cutting Room Floor zijn inmiddels meer dan 50.000 exemplaren verkocht, goed voor platina. Ook het nummer A night like this, dat gebruikt is voor de reclamecampagne van Martini, werd een hit.
De winnares studeerde in 2005 af aan het conservatorium in de vakken jazz en zang. Zij maakt deel uit van de close harmony groep Les Elles en de 44-man sterke Philharmonic Funk Foundation. Met Back it up begint haar sololoopbaan. Het nummer van de twee Nederlandse producers Jan van Wieringen en David Schreurs en de Canadese songwriter Vince Degiorgio was oorspronkelijk bedoeld voor een Japanse act. Caro Emerald zong in 2007 de demo in, bracht het een jaar later live voor de Amsterdamse tv-zender AT5, waarna Arrow Jazz en 3FM het oppakte. Scheurs en Degiorgio schreven nieuwe nummers in de stijl van de jaren ’40 en ’50. Het resultaat werd een toegankelijk album vol vrolijke ballroom jazz, filmische tangos, melancholische soul, groovende jazztracks en Caribische klanken, dat toch hedendaags klinkt door de stevige beats.