‘Carré is meer dan geschikt, het theater is perfect voor ons. Een groot podium, en de acrobaten kunnen het publiek in de ogen kijken, en omgekeerd. Het is precies de intimiteit die we nodig hebben.’
Jeannot Painchaud, regisseur en oprichter van het Canadese Cirque Éloize heeft zojuist Carré geïnspecteerd en is verrukt. Hier zal de spektakelvoorstelling iD deze zomer goed tot zijn recht komen.
Het kleine broertje van Cirque du Soleil toert al vijf jaar met iD de wereld rond en overal zijn de recensies laaiend. Vooral de liefdevolle verwijzing van de Montreal Gazette naar West Side Story viel in goede aarde.
Painchaud: ‘Het is een verhaal van de grote stad: twee bendes met een verschillende culturele achtergrond staan tegenover elkaar en raken in verwarring door een Romeo en Julia situatie. Het begrip bende moet echt niet louter negatief worden opgevat. Als jong volwassenen zich daarbij aansluiten is dat een legitieme manier om hun identiteit te vinden. De mens is een sociaal beest. Maar iD is geen musical of toneelstuk hoor. Het is circus met een dun verhaallijntje. Mijn acrobaten en dansers moeten wel meer in hun mars hebben dan hun circustalent, alleen een spectaculaire handstand is niet voldoende, maar uiteindelijk gaat het ons in iD toch vooral om de wauw-factor.’
Painchaud trok als tiener van de Magdalena Eilanden – een eilandengroep in de Saint Lawrencebaai – naar Montreal om als jongleur en fietsacrobaat op straat de kost te verdienen. Korte tijd was hij verbonden aan Cirque du Soleil, tot hij in 1993 zijn eigen circus begon. Het verschil met Soleil, een miljardenbedrijf dat wel erg groot, high tech en onpersoonlijk is geworden, zit hem vooral in de intimiteit en de nadruk op urban dance en andere rauwere aspecten van het straatleven.
‘De concurrentie is groot. Het traditionele circus heeft het moeilijk, zeker nu steeds meer landen, zoals ook Nederland, wilde dieren in het circus verbieden. Je merkt het zelfs aan het jaarlijkse festival in Monte Carlo, het bolwerk van de traditionele richting, dat het circus steeds meer theatercircus gaat worden. Dan moeten goed wij oppassen dat wij onze voorhoedepositie behouden. Dat hoeft echt niet door louter grootschaligheid, maar het kan ook door de petite forme, zoals je ook op een kaal podium ademloos naar een danser kan kijken. Low tech, zonder poespas. Daarom zoek ik bij de audities in Montreal en Parijs vooral naar creatieve artiesten. Individualisten die binnen Éloize dan weer tot een eigen veilige bende kunnen behoren.’
iD door Cirque Éloize, van 24 juni t/m 19 juli in Koninklijk Theater Carré Amsterdam. carre.nl