Er is geen bal op de tv


Geplaatst in Theaterrecensies op . Gepubliceerd in: de Volkskrant

Na een halve minuut is het duidelijk dat het wel goed zit met de musical Doe Maar. De band heeft geopend met Doris Day (Er is geen bal op de tv): de bassist heeft de frivole loopjes van Henny Vrienten in zijn vingers, het knapperige pet-pets-ritme van de drums zit gebeiteld, en met de strakke slaggitaar erbij is een degelijk fundament gelegd voor het Doe Maar-geluid en dus voor de musical. Als meteen daarna Sinds een dag of twee (32 jaar) wordt ingezet, heeft iedereen zijn entreegeld er al bijna uitgenoten.
Het op en top vrolijke up tempo reggae/ska repertoire van de meest populaire Nederlandse band aller tijden is het begin en eind van de musical. Het script werkt naar de liedjes toe. Dus als het lekkere numer Nachtzuster erin moet, dan zorg je er gewoon voor dat iemand in het ziekenhuis belandt. En met de hit De Bom erbij heb je dus een vredesactiviste nodig, en die wordt ook maar meteen aan de nederwiedewiedewiet gezet.
Het verhaal is zo simpel dat er zelfs in het programmaboek geen enkel woord aan vuil wordt gemaakt. Tiener wordt verliefd op stoere bink van 32 jaar, ze wordt zwanger en dat brengt haar dichter tot haar moeder, die nog wat losse liefdeslijntjes heeft uitstaan. Onbenullig, maar wat maakt het uit. Want de muziek is een kwart eeuw na de Doe Maar rage nog steeds springlevend, en met de verhaaltjes van de succesvolle voorbeeldmusicals Mamma Mia (Abba) en We will rock you (Queen) wordt de Nobelprijs voor literatuur ook niet binnengehaald.
Daarbij komt dat er geen zwakke plekken in de cast zitten. Kim-Lian van der Meij is een fijne agressieve spring-in-‘t-veld, Annick Boer haalt met haar onderkoelde spel het uiterste uit de komische zinnen die ze heeft gekregen voor haar rol van huisvrouw die aan het echte leven heeft geroken, en Daniël Boissevain kan als macho laten zien dat zijn noeste arbeid in de sportschool niet voor niets is geweest.
De energieke choreografie is prettig hoekig, de regie zoekt het vooral in de slapstickeffecten, met de Rubik-kubuspuzzel en de vredesdemonstratie met de Opland-tekening van de Hollandse vrouw die de kruisraket wegschopt, wordt de tijd eenvoudig teruggehaald, en de zangstemmen deugen, inclusief de kleine Vrienten-snik en de harde ah ah’s, de Doe Maar tegenhanger van de yeah yeah’s van The Beatles. Kortom, een perfect avondje onbekommerd en inhoudsloos genieten.

Doe Maar! De popmusical door V&V Entertainment, muziek en liedteksten: Henny Vrienten en Ernst Jansz, script: Pieter van de Waterbeemd, regie: Jos Thie, 28 januari in Theaters Tilburg. Tournee tot half juni.