Flint duikt in het Interbellum


Geplaatst in Theaterrecensies op .
Felix Strategier

Felix Strategier

Het Romantisch Interbellum of De Roep van ’n Lederhose door Theatergroep Flint, De Roode Bioscoop Amsterdam, 28 maart. Aldaar t/m 10 april. Tournee. roodebioscoop.nl

***

Dansen op een vulkaan vlak voor de eruptie is de bekende metafoor om de Interbellum-sfeer in Berlijn aan te geven. Een bizarre cocktail van de Nie wieder Krieg-hoop en de knokploegen met de glimmende laarzen, de opbloeiende economie en creativiteit door de Amerikaanse financiële injectie in de jaren twintig en de explosie op Wall Street die ook in Europa slachtoffers maakt.

Tegenover de weerzinwekkende muziek ter rechterzijde uit die tijd (Die Fahne hoch. Die Reihen fest geschlossen) is het linkse geluid van Bertolt Brecht, Kurt Tucholsky, Hanns Eissler en Kurt Weill nog steeds een goudmijn van geluk.

Felix Strategier, het hart van Theatergroep Flint, wil met Het Romantisch Interbellum de Duitse ziel doorgronden om te snappen hoe het zo gruwelijk fout kon gaan. Hij wil daarnaast een lijn doortrekken naar de huidige morele crisis. Dat klinkt heel mooi en diepzinnig, maar veel verder dan een samenvatting van het geschiedenisboek voor VMBO en wat algemeenheden over de graaimentaliteit komt hij helaas niet. Wat dat betreft was zijn eigen Flint-voorstelling Es wechseln die Zeiten met Dorine van der Klei van een paar jaar terug indringender.

Muzikaal daarentegen is Het Romantisch Interbellum bijzonder interessant. Niet alleen vanwege de doorleefde voordracht van Strategier en de drie uitstekende muzikanten, en klassiekers als Mein Sohn (Brecht/Eisler) en Rosen auf den Weg/Kus de fascisten (Tucholsky/Eisler). Maar vooral omdat Strategier zich niet strak aan de periode 1919-1939 houdt om tot de Duitse ziel door te dringen. Die ziel zit ook in de psychologische liederencyclus Winterreise uit 1827 van Franz Schubert en Wilhem Müller. En in De Rebbe. Alleen al de uitvoering van dat oud chassidische liedje van Mark Warshawsky, dat door Willem Wilmink bloedstollend mooi vertaald werd voor Het Klokhuis, is een meer dan goede reden om naar De Roode Bioscoop te gaan.