Marvellous steekt niet boven schoolproductie uit


Geplaatst in Theaterrecensies op . Gepubliceerd in: Het Parool

Musical
Marvellous
Door Bos Theaterproducties
Gezien 19/1 De Meervaart
Te zien 9 t/m 21/4 in DeLaMar. Tournee

foto Raymond van Olphen

Eens redde hij de wereld als lid van het superheldencollectief De Liga. Nu is hij burgemeester van Boxtel, en draagt hij een suffig schortje, terwijl hij de worstjes op de barbecue legt. Ook het leven van Kicky als persvoorlichter van kankerbestrijdingsorganisatie Pink Ribbon steekt nogal schril af met de tijd dat zij als Justitia met haar Liga-kameraden het kwaad in de gedaante van Millenniumbug, het WifiWijf of Dark Clippy bestreed. Ook het concurrerende heldengezelschap Het Legioen is niet meer wat het geweest is. Die mannen runnen inmiddels een all you can eat-restaurant in Hoogeveen.
Weemoed naar avontuurlijker tijden krijgt Kicky in haar greep. Samen met haar buurman, een nerdy comicboekenverkoper, smeedt zij een plan om de superhelden weer tot leven te wekken. Dat loopt enigszins uit de hand. Zij creëren onbedoeld een monster.
Toen Peter van de Witte (die met Bas Hoeflaak het cabaretduo Droog Brood vormt) aan producent Inge Bos vroeg zij geïnteresseerd was in een voorstelling geïnspireerd op de comics en films van Marvel Entertainment twijfelde ze geen moment. Net als bij de Jeugd van Tegenwoordig-musical Watskeburt?! zag zij direct een mogelijkheid om weer nieuw publiek de theaters binnen te lokken. Precies in het straatje van het advies van de Raad voor Cultuur, die het musicalklimaat wil opschudden en jonge makers wil stimuleren om toegankelijk oorspronkelijk werk te maken.
De Witte wilde geen parodie op superhelden maken, maar op een geestige manier moderne versies neerzetten van helden als Superman, Spider-Man en Batman, met een Nederlands gezicht. Ondanks hun bovennatuurlijke eigenschappen – de een is de dochter van God, de volgende kan gedachten lezen – blijven ze wel menselijk. Zo is Testostero, de sterkste man ter wereld, een fervent liefhebber van Kinderen voor Kinderen en ballet, en sabbelt hij het liefst op een lolly. Dat lijkt wel een leuke vondst, maar is nogal geforceerd.
Met die meervoudige opdracht van grappig en serieus, van traditie en modern, van jong en volwassen, zijn tekstschrijvers Lucas de Waard en Daan Windhorst aan de slag gegaan. Ze zijn daardoor wel in een spagaat terecht gekomen, waar ze geen heldere oplossing voor hebben gevonden. Iedereen kan genieten van het opgewekte, door de muren vliegende spel van Keja Klaasje Kwestro (Justitia) en de droogkomische acteur Daniel Cornelissen als comic freak. De rockcomposities en pakkende liedteksten van Peter Witte geven de musical volwassen lucht, ook al klinken niet alle vocalisten even zuiver.
De Waard en Windhorst zijn scheutig met grappige oneliners, maar ze zijn er niet uitgekomen hoe ze publiek dat geen natuurlijke affiniteit heeft met het superheldengenre (zoals deze recensent) de voorstelling in te trekken. Daarvoor wordt het verhaal, zeker in de tweede helft, toch echt te kinderachtig, en de manier waarop zij het pedofielen-onderwerp erin hebben gewurmd, is behoorlijk tuttig. De regen ziet er fraai uit en ook de storm op de toendra, waar de helden naartoe trekken, oogt spectaculair. Maar dit heldenepos zal, behalve de liefhebber van die bovennatuurlijke kwaadbestrijders, toch vooral middelbaar schoolpubliek kunnen bekoren.