Nieuwe cd’s van Alderliefste, en Mauthausen van Theodorakis

Alderliefste: De Franse slag. CNR
****
Op het credits-lijstje van De Franse slag staan onder anderen Ramses Shaffy (prima bij stem), Liesbeth List, Paul de Leeuw, Tjeerd Oosterhuis, Jack Poels (Rowwen Hèze) en de zusjes Kate en Anna McGarrigle. Met de laatsten zingt Alderliefste hun grote huppelende hit Complainte pour St. Catherine. De lijst medewerkers bewijst de magnetische innemendheid van het trio, dat opgewekte Radio-Tour-de France-muziek mengt met de betere Nederlandse kleinkunst. Samen met Wende Snijders heeft Alderliefste het Franse chanson weer uit de enigszins muf-tuttige sfeer van rode wijn en visnetten gehaald. Vooral de Frans-Nederlandse combinatiestukken, zoals Une belle histoire/Een mooi verhaal (met Paul de Leeuw) en Vogelvrij/L’oiseau (met Jack Poels) hebben een extra glans. De Franse slag is gevuld met aangenaam eenvoudige liedjes zonder dat het oppervlakkig wordt. Een album vol speelplezier.

****
Elk jaar op 4 mei zingt Liesbeth List de Mauthausen Cyclus, het meesterwerk van componist Mikis Theodorakis, gebaseerd op de gedichten van Iacovos Kambanellis, die zelf kamp Mauthausen overleefde. Afgelopen bevrijdingsdag was in De Grote Kerk in Leeuwarden een Friese versie van deze indrukwekkende liederen te horen door Douwe Heeringa. Er is niets mis met de wrang romantische Nederlandse vertaling van Lennaert Nijgh, maar in het Fries (vertaald door Baukje Wytsma) is het voor een Hollander goed te volgen en klinkt het minstens zo beklemmend als het Grieks. De stem van Heeringa volgt trouw de verschillende stemmingen van de vier stukken, zoals de diep droevige en bittere opening van het Hooglied, de krachtige solidariteit van Andonis en het optimisme van Vluchteling, dat bijna als een bruilofts-rondedans klinkt. Het arrangement van pianist Wietse Marra is soberder dan het origineel van Theodorakis. Zo is in de opening de dwarsfluit weggelaten en doet de cello vrijwel al het werk. Dat maakt het nog indringender.