Nieuwe cd’s van Harrie Jekkers en Frommermann

Frommermann: Holland-America Line. Channel Classics
****
Het Nederlandse vocalistenensemble Frommermann laat de muziek van de Comedian Harmonists herleven. Dat Duitse gezelschap, onder leiding van Harry Frommermann, was rond 1930 een sensatie met hun perfecte close harmony uitvoeringen van populaire Amerikaanse liedjes, traditionele volkswijsjes en klassieke nummers, die in barbershopstijl werden bewerkt. Hitler plaatste de (grotendeels joodse) groep als Entartet op de zwarte lijst. Frommermann zet nu de Comedian-lijn met humor en klasse voort en voegt daar het Nederlandse melancholieke jaren dertig-repertoire aan toe, met een ereplekje voor het duo Johnny & Jones. En zo overbrugt de cd, zoals de schepen van de Holland Amerika Lijn, Europese en Amerikaanse muzieksoorten. De begeleiding (piano/gitaar) is heel bescheiden, het draait om de welluidende tenors en baritonstemmen.

Harrie Jekkers & Fay Lovsky: Verdriet is drie sokken. Parea Records
****
Na elf relatief rustige (Spaanse) jaren is Harrie Jekkers weer in actie gekomen. Samen met Fay Lovsky zingt hij 21 kinderliedjes, met tekst van zijn oude Haagse makker Koos Meinderts. Jekkers zelf heeft een drietal subtiele melodietjes gecomponeerd voor deze cd, maar de meeste muziek is van Thijs Borsten, die verrassend volwassen klinkt. Vooral Waar blijft het donker (als het dag wordt) is met de soepele stemwendingen van Fay Lovsky zwoel jazzy en absoluut niet door de doelgroep na te zingen.
De cd (helaas zonder tekstboekje, om de verkoop van het gelijknamige gedichtenbundeltje van Meinderts niet te ontmoedigen) is bestemd voor kinderen vanaf zes jaar, maar Meinderts schuwt (op Kinderen voor Kinderen-manier) de zwaardere onderwerpen niet. De gedichtjes van Meinderts zijn zowel speels als ontroerend. Zoals Naar het stadion, waarin de dood van opa op een gevoelige manier wordt verbonden met de voetbalwedstrijd Utrecht-Ajax. De mooie flamencoroffels van Eric Vaarzon Morel en zwierige Spaanse trompetklanken van Eric Vloeimans maken het Mediterraans vurig.