In een boerderij-studio in een weiland bij Abcoude geeft de Nederlandse gitarist Erwin van Ligten aanwijzingen aan Bobby Alessi over akkoorden en aanslag. Ze worden zonder enige discussie door de Amerikaanse zanger/gitarist overgenomen, die zijn meerdere heeft erkend. Toen de Alessi Brothers in 2004 in Nederland waren werden ze door de Moluks-Nederlandse fan Louie van der Stuyft voorgesteld aan Van Ligten en zijn muzikale partner Julya Lo’ko. Op hun kamer in het Amsterdamse Americain Hotel lieten de Alessis een demo horen van Livin’ with a broken heart, een nieuw nummer voor het album Just like that. Van Ligten pakte zijn akoestische gitaar en speelde er een solo bij waar de broers zo kapot van waren dat ze het direct op een minidisk opnamen en later in de Amerikaanse studio in het nummer monteerden. Van Ligten en Lo’ko werden naar New York gehaald om over verdere samenwerking te praten. Morgen start een tournee van drie weken met Julya Lo’ko en haar band, die voorlopig in Parijs eindigt en wellicht een vervolg krijgt in Engeland en de Verenigde Staten.
De Alessis hebben geen moeite om zich bescheiden op te stellen. Net zoals in 1977. De goedgeklede, braafgekapte, zoetgevooisde tweelingbroers Billy en Bobby zijn te gast in de Londense studio van Capital Radio. Het Amerikaanse duo staat numer drie in de Engelse hitlijst met Oh Lori. Dat is één plaats lager dan God save the Queen van de Sex Pistols. Sid Vicious, de bassist van de punkband is ook aanwezig in de studio voor een promotie-optreden. Beleefd stappen de broers op hun collega af om zich netjes voor te stellen. Vicious kijkt het duo geringschattend aan en roept: ‘Fuck off.’
Nu stonden Vicious en zijn maatje Johnny Rotton niet echt als voorkomend te boek, maar er waren toch wel meer mensen die allergisch waren voor de zoete pop van de Alessi Brothers. Maar nog veel meer vielen als een blok voor de makers van Don’t hold back, All for a reason en Joanna: soft-pop waarin de vocalen en harmonie van de Beach Boys en andere West Coast-groepen doorklinken.
De Alessi Brothers kennen maar één onderwerp: de liefde. Bobby: ‘Muziek komt uit het hart…en dat vertelt je dat je verliefd bent of dat je je beroerd voelt. Met onze andere band Barnaby Bye proberen we wel eens wat anders, maar verwacht van ons geen zware sociale thema’s. We zouden over onze vader kunnen schrijven, die tot op de dag van vandaag niet eens de moeite neemt om ons uit elkaar te houden. Uit irritatie noemden we hem dus maar mama. Maar ja, dan gaat het toch ook weer over de liefde.’
Na tien miljoen verkochte albums en projecten met John Lennon (Milk and Honey) en Art Garfunkel, trokken zij zich halverwege de jaren tachtig terug uit de popmuziek om zich toe te leggen op filmmuziek en soundtracks voor commercials. Ze verdienden een hele dikke boterham met muziekflarden voor Kleenex, McDonald’s, Twix en Diet-Coke. Billy: ‘Het was een sweathouse-situatie, veel meer druk dan in de popmuziek. Gelukkig kreeg producer Quincy Jones een aantal demos van ons op zijn bureau en haalde ons naar Los Angeles om meer te schrijven.’ De fans lijken gewoon twintig jaar geduldig te hebben gewacht op de start van hun tweede popleven, want in de VS zijn de zalen als vanouds uitverkocht.
Oceans of Music door Alessi Brothers en Julya Lo’ko en band. Zondag in Goirle, maandag in De Kleine Komedie Amsterdam.