Peter Koelewijn is Nederlandse Rock ’n Roll

We laten de regiorock doorgaans begin jaren negentig beginnen met Skik, Rowen Hèze en Bløf, met Normaal als voorloper. Maar eigenlijk ligt de bron bij Peter Koelewijn die in 1960 met Kom van dat dak af geen enkele moeite deed om te verhullen dat hij uit Eindhoven kwam. Dat was vloeken in de Hilversumse omroep- en platenkerk, waar ABN de standaard was. Daarnaast zong de scholier Koelewijn ook nog een paar woorden met een Amerikaanse draai, maar het was ten slotte rock ’n roll.
Het was heel goed en spannend, maar niet perfect. De tekst gaat niet over hete liefde, hét rock ’n roll onderwerp, maar beschrijft op tamelijk komische wijze een echtelijke twist, waarbij de echtgenote op het dak klimt, terwijl het eten koud wordt. Het is meer carnaval in de sfeer van het Cocktail Trio, schrijft Constant Meijers in het boekje over de eerste Nederlandstalige rock ’n roll-hit van de eerste Nederlandse rock ’n roll-artiest.
Ook muzikaal is het nog niet helemaal Chuck Berry of Elvis. Daarvoor ontbreekt de pompende bas. Maar het gaat toch heel wat verder dan de brave Blue Diamonds of de Fouryo’s.
Co de Kloet, samensteller van het radioprogramma Tijd voor Teenagers pikte het nummer op, draaide het drie maal binnen een uur en Peter and his Rockets vlogen vervolgens de hitparade in. Haagse Indo-rockers en een jongen uit Eindhoven die naar American Forces Network luisterde, die rockmuziek draaide voor Amerikaanse soldaten die in de buurt van Eindhoven gelegerd waren, hebben het muzikale landschap in Nederland voorgoed veranderd.
Meijers heeft samen met Peter Koelewijn een vriendelijk, anekdotisch, niet al te diepgravend boekje geschreven over censuur bij de omroepen, artiesten afschepen met flutcontracten en het uitmelken van een hit, die we op de bijgevoegde cd in drie versies horen. De illustraties van het boekje zijn goud waard.

***
Peter Koelewijn en Constant Meijers: Kom van dat dak af, de geschiedenis van de eerste Nederlandstalige rock-‘n-roll hit. (boek en cd)
Rubinstein