Stanley Burleson is een echte Ché


Geplaatst in Theaterrecensies op . Gepubliceerd in: die samen met Willem Nijholt en Van den Ende-directeur Erwin van Lambaart

Van simpel plattelandsmeisje via nachtclubzangeres in Buenos Aires en liefje van militair leider Juan Perón tot ongekroonde koningin van Argentinië. En dan sterft Evita Perón in 1952 ook nog op 33-jarige leeftijd aan kanker. Een net zo’n weerzinwekkende als verleidelijke vrouw. Wat een cadeautje voor verzamelaars van legendes.
In 1976 (vijf jaar na Jesus Christ Superstar en vijf jaar voor Cats) ging Evita van Andrew Lloyd Webber en Tim Rice in Londen in première. Met een beetje goede wil kan de musical worden gezien als een (tot nu toe natuurlijk in de wind geslagen) waarschuwing tegen massahysterie en heldenverering. Rice heeft genoeg ruimte voor de tekst bedongen in deze doorgecomponeerde opera-musical om recht te doen aan het complexe karakter van deze megalomane politieke diva, die zich presenteerde als de stem des volks. De gevarieerde muziek van Lloyd Webber, van strakke Latin tot melancholieke romantiek, is een ware karakterversterker, met Don’t cry for me Argentina als het dramatische hoogtepunt. Dat lied kan worden gezien als het ultieme Evita-examen. Eerder slaagden de jonge Janke Dekker (1987) en Pia Douwes (1995) in Nederland met glans. Brigitte Heitzer, winnares van Op zoek naar Evita, moet het voorlopig doen met het voordeel van de twijfel. Op de openingsavond kon zij nog niet overtuigen. Zij was breekbaar in de lage tonen en veel te schel/schreeuwerig in de hoge. Het kan met haar zware griep van de afgelopen week te maken hebben, maar daar heeft het publiek, met eregast Andrew Lloyd Webber, natuurlijk geen boodschap aan. Ook als actrice verplettert ze niet. Ze is veel te braaf om aannemelijk te maken dat ze eerst een hele serie mannen en vervolgens het hele Argentijnse volk om haar vingers weet te winden. Datzelfde geldt trouwens voor Roberto de Groot, die een uitermate bleke Perón neerzet, terwijl hij juist een macho, charismatische gladjakker moet zijn.
Na de pauze krijgt Heitzer een steuntje in de rug van de regie, die gebruik heeft gemaakt van het vieren van de productieteugels door Lloyd Webber. Zo zien we Evita als schim in de befaamde balkonscène samen met haar echtgenoot hoog boven het volk, terwijl ‘de echte Evita’ zich onder het volk bevindt en zo even waar maakt wat men in haar ziet: de volksheldin. Deze prima vondst wordt voor het eerst in Nederland uitgeprobeerd. Ook nieuw in het theater is het lied You must love me, dat Rice en Lloyd Webber voor de filmversie met Madonna schreven. Dit tamelijk drakerige lied is geen aanwinst, maar desondanks maakt de tweede helft een frisse indruk, ook vanwege de felle streetwise vertaling van Daniël Cohen.
Terwijl het volk aan Evita’s voeten ligt hebben Rice en Lloyd Webber Evita met één vasthoudende criticaster opgezadeld, die door haar sociale praatjes heen prikt: Ernesto ‘Che’ Guevara, de Argentijnse rebel die in de tijd van Eva en Juan Perón zijn befaamde motortrip door Latijns Amerika maakte en actief was in een nationalistische anti-Peronistische jeugdorganisatie. Twaalf jaar geleden droop de revolutie uit alle poriën van Bill van Dijk, maar ook Stanley Burleson maakt van Che een boeiende luis in de pels. Vanaf een kale steiger zet hij letterlijk een spotlight op Evita en de volgzame massa (die op het grote podium wat bescheiden overkomt). Hij maakt in krachtig gezongen liedjes en sterke parlando duidelijk dat hier een poppenkast wordt gespeeld. De macht die Burleson uitstraalt zou een andere titel van de musical rechtvaardigen: Ché.

Evita door Joop van den Ende Theaterproducties, muziek: Andrew Lloyd Webber, tekst: Tim Rice, vertaling: Daniël Cohen, regie: Matthew Ryan, Het Nieuwe Luxor Rotterdam 16 december. Aldaar t/m 22 december. Tournee tot half oktober 2008. www.musicals.nl

De kijkers van het AVRO-televisieprogramma Op zoek naar Evita hebben Brigitte Heitzer aangewezen voor de hoofdrol in de musical Evita. Voor de Nederlandse versie van de Engelse talentenjacht-afvalrace How do you solve a problem like Maria? (waarin een hoofdrolspeelster voor The Sound of Music werd gezocht) hadden zich 1500 deelnemers gemeld. Voormalig Evita-vertolkster Pia Douwes