Weinig concentratie en schoonheidsfoutjes


Geplaatst in Theaterrecensies op . Gepubliceerd in: de Volkskrant

Er vliegt een vogeltje door een asgrauwe fabriekshal. De murw geslagen arbeiders die zich elke ochtend lusteloos aan de fabriekspoort melden en door de arrogante directeur klein worden gehouden, veren op.
Het is midden jaren dertig in de Verenigde Staten. In de fabriek hangt aanvankelijk een deprimerende Charlie Chaplin Modern Times-sfeer, maar door het vogeltje stroomt er weer optimisme door de aderen van de arbeiders. Als ware anarchisten nemen zij de fabriek over en werken enthousiast aan een nieuw product: vogelhuisjes.
De leden van Cirque Mechanics hebben hun circuservaring opgedaan bij Cirque du Soleil en het Staatscircus Moskou. Dat is goed te zien in Birdhouse Factory. Ondanks het realistische thema heeft de voorstelling esoterische momenten waar Cirque du Soleil steeds meer in grossiert, en die in de programmaboekjes van het circus vaak wordt aangeduid als pure theaterpoëzie. De degelijke acrobatiek herkennen van de Russische school.
Het esthetisch meer verantwoorde deel zit voor de pauze, maar dat is vooral bedoeld als een eufemisme voor saai. Alleen al naar de introductie van de arbeiders die zich een voor een aan de poort melden zit je vele minuten gapend te kijken.
De groepsnummers hebben wel dynamiek, maar de solo’s of duetten worden veel te lang uitgerekt. Telkens als er een punt lijkt te zijn gezet, blijkt het een komma te zijn, waarna weer een heel exposé volgt. Daardoor ebt de aandacht weg, zelfs bij mooie ideeën, zoals een nummer met twee klimtouwen, waar lampen aan bevestigd zijn.
De jongleur stopt te weinig variatie in zijn nummer en de clown wiens act vooral gebaseerd is op zijn hysterisch lachje werkt na enkele minuten behoorlijk op de zenuwen. Ook leek de concentratie in Rotterdam niet bij alle artiesten optimaal, gezien het grote aantal schoonheidsfoutjes.
Na de pauze komt er wat meer pit in het verhaal, met stevige, strak uitgevoerde acrobatiek. Vooral het nummer met een dubbele reuzenhoepel en een geweldige trampolineact geven de voorstelling de vaart en de kleur waar je bij zo’n door de wol geverfd gezelschap een hele avond op rekent. Waar het in opzet vergelijkbare Australische Circus Circa vorige maand vlamde, laat Cirque Mechanics het behoorlijk liggen.

**
Birdhouse Factory door Cirque Mechanics, Nieuwe Luxor Rotterdam 12 mei, aldaar t/m 15 mei. Van 17 t/m 21 mei in DeLaMar Amsterdam.