Keirauwe rock ’n roll zoals God het bedoeld heeft

Concertgebouw Amsterdam, september 1969. The Who speelt voor de eerste keer live de rockopera Tommy. Keiharde, rauwe rock ’n roll, zoals God het bedoeld heeft.
Oude Luxor Rotterdam, november 2008. DI-RECT speelt de première van de Nederlandstalige Tommy. En weer knalt en knettert het.
Net als Keith Moon van The Who lijkt ook Jamie Westland vast van plan zijn drumstel aan gort te beuken. Maar het is meer dan muzikale agressie. Wat een feilloos ritmegevoel, wat een doelgerichte krachtsexplosie.
Negen jaar geleden begon DI-RECT als een lekker fel coverbandje met jonge jongens uit Den Haag. Nadat ze hebben bewezen uitstekende eigen nummers te kunnen schrijven, komen ze nu met Tommy, misschien wel hun meest interessante cover. De jongens van DI-RECT zijn nu ongeveer net zo oud als The Who toen en spelen met hartverwarmend enthousiasme.
Het meesterwerk van Pete Townshend gaat over het doofstomme, blinde jochie Tommy dat via zijn flipper-gave (Pinball wizard) een held wordt. Gelukkig kennen we het verhaal van het album, de film en/of de musical, want van de Nederlandse tekst is niet zo veel te verstaan. Dat is heel jammer, en daarom maar weer de suggestie: probeer het bij musicals eens met boventitels. Uit het copietje van de teksten in de persmap (waarom niet in het programmaboekje?) blijkt dat het vertaald is volgens het vertrouwde Jan Rot-recept: zoveel mogelijk de inhoud volgen, maar taalklank en ritme zijn minstens zo belangrijk. Dat gaat weer uitstekend, maar een paar keer delft Rot met deze methode het onderspit. Kijk mij, grijp mij, kus mij, leid mij is echt minder dan See me/feel me/touch me/heal me. Ook klinkt Pillemien veel minder gemeen en gevaarlijk dan Acid Queen. Misschien zingt Caroline Dest het nummer daarom ook iets te braaf. Maar het is detailkritiek. DI-RECT en de vier extra acterende vocalisten maken er een echt rockfeest van. Door de personele versterking wordt deze uitvoering, met mooie, maar niet te opdringerige beelden die op luchtbellen worden geprojecteerd, een prachtig aangekleed concert en een zeer geslaagde ode aan The Who.

****
Tommy van The Who door DI-RECT, vertaling: Jan Rot, regie: Jos Thie. Oude Luxor Rotterdam 16 november. Tournee tot begin april