Nieuwe cd’s van Ad Grooten en Jeroen Zijlstra

Zijlstra: Stel je voor. Blauwe Zomers. www.zijlstraweb.com
****
Het Nederlandse kleinkunstcircuit heeft met Alex Roeka, Maarten van Roozendaal en Gerard van Maasakkers goede zanger-liedjesschrijvers in huis. In die club neemt Jeroen Zijlstra (met zijn sterke band Zijlstra) een steeds prominentere plek in. Zijn raspende stem en smooth-jazz composities klinken altijd nét even uit de pas. Het album Stel je voor staat gerubriceerd onder jazz. De ernst en melancholie in zijn teksten worden soms behoorlijk heftig, maar vlak voordat het te beklemmend dreigt te worden schiet hij wel weer vrolijk uit de bocht met een vrolijk eerbetoon aan Crosby, Stills & Nash door een ‘man van zestien met opgevoerde Zündapp’ of met een lied over een Afrikaanse safari. Nout IngenHousz grijpt in www.romeozoektjulia.com, over de digitale liefde, zijn kans om een paar staaltjes hogeschooldrummen ten beste te geven.

Ad Grooten: Eilandskind. DZV Records. www.adgrooten.nl
****
Ad Grooten, de motor van de intelligente feestband Pater Moeskroen, heeft de eerste zeven jaar van zijn leven gewoond op Curaçao. Op de cd Eilandskind haalt hij niet alleen herineringen op (Ik weet weer hoe lekker oleander rook en dat de Shell zo stonk, en ik weet weer hoe de stem van Rosa door onze keuken klonk), maar belicht ook andere aspecten van de Antillen, zoals het slavenverleden. Dat doet hij met een gevoelige én scherpe pen en met een fijn Caribisch muzikaal gevoel. De Schotse doedelzak klinkt wel wat mal in het slavenlied. Maar verder is de muzikale veelkleurigheid van het album, waarin we Pater Moeskroen duidelijk herkennen, weldadig. Het niveau wordt nog verhoogd door een aantal interessante gastzangers, waaronder Henk Hofstede. Grooten heeft tussen de bedrijven door drie jaar aan dit persoonlijke document met universele thema’s gewerkt. Daardoor klinkt het gerijpt en vrolijk weloverwogen. Heimwee en goedgevulde kinderjaren blijken weer een prachtige inspiratiebron.