Polderteksten met Braziliaanse ritmes


Geplaatst in Theaterrecensies op . Gepubliceerd in: de Volkskrant

Vleugels van papier door Josee Koning en David Vos, regie: Shireen Strooker, De Meerse Hoofddorp 12 januari. Tournee tot half april.

Josee Koning staat op het podium als rode wijn uit een goede streek en van een uitstekend jaar, haute couture en passie zonder zweet. David Vos is pils, mouwen opgestroopt, bovenste knopen van de blouse open, en passie met zweet. De teksten van Lennaert Nijgh, die in elke zin een lading van verlangen kan leggen, brengt ze samen. Een mooi koppel.
Twaalf jaar is Josee Koning, die bekend werd met de Braziliaanse fusionband Batida, getrouwd geweest met de twee jaar geleden overleden tekstdichter Lennaert Nijgh. Artistieke samenwerking kwam pas postuum tot stand met het album Recorded in Rio uit 2003 met de Portugeze vertaling (Sem Você) van Zonder jou met muziek van Henny Vrienten. Dat vroeg om een vervolg en dat kwam met Verdronken Vlinder, de eerste Nederlandstalige cd van Josee Koning, opgenomen in Rio de Janeiro.
De meeste nummers van dat album zijn te horen in het theaterconcert met chansonnier David Vos. De zanger met de diepbruine stem heeft zich in zijn eerdere programma’s als groot vertolker van het repertoire van Jacques Brel bewezen. Dat is materiaal dat nauw aansluit bij de thema’s van Nijgh. Vos zorgt voor de opwinding en het tumult dat bij de enigszins steriele Josee Koning in dit programma ontbreekt. Ofschoon het overbodig was om dronken te waggelen bij zijn sterke vertolking van Vriendinnen van een nacht. Pils in de hand was meer dan voldoende.
Regisseur Shireen Strooker heeft gekozen voor een rustige setting met een tafeltje en twee stoelen. Met deze simpele attributen wordt optimaal effect bereikt in Tip van de sluier, dat als een commentaar op het artiestenhuwelijk kan worden gezien. De dichter is aan het werk, terwijl Koning melancholiek de zinnen van Lennaert Nijgh zingt over de man die zich achter de lach op zijn gezicht verbergt.
De grote verdienste van Koning is dat ze heeft aangevoeld dat de teksten van Nijgh en de muziek van Boudewijn de Groot heel goed samengaan met de zwoele of vurige Braziliaanse ritmes. Dat laatste is vooral het geval in Naast jou, dat tot een duet is omgevormd. Dan komt ook het beste uit de band naar boven, met de Uruguayaanse drummer Enrique Firpi, toetsenist Coen Molenaar en de fantastische bassist Jeroen Vierdag. Zijn ritme-ondersteuning is sober als daarom gevraagd wordt, waar het kan wisselt hij het af met fenomenaal fladderende jazz-rock.
Het meest organisch kwamen Nederland en Brazilië bij elkaar in Het Land van Maas en Waal. Het hoempapa-carnavelske van de Jeroen Bosch optocht met het blikken harmonieorkest kreeg een Braziliaanse carnavalssamba-injectie. Zo ontstond een zalig ratjetoe waar je met gemak een paar dagen vrolijk van blijft.